Åk 3, v.4

Hej på er!

Lite kort om vad vi pysslat med i veckan:

Vi börjar nästintill varje dag med tyst läsning i 10 minuter. Det är verkligen så tyst i klassrummet så man skulle kunna höra en knappnål falla till marken. I svenskan har vi pratat om kroppsspråk och intonation när man läser. Vi har även repeterat utmärkande drag i olika texttyper: berättande text, beskrivande text, förklarande text, instruerande text, jämförande text och återberättande text.

På matematiken har vi fortsatt arbeta med vinklar samt problemlösning. Sista mattelektionen för veckan tittade vi lite på hur talsystem varit uppbyggda genom tiderna och det fortsätter vi med nästa vecka.  Vi tränar mycket på hur man ska ta sig an en textuppgift i matematiken. Är det mycket text så behöver man dela upp informationen man får. Eleverna har en problemlösningshand och på den står det:

1. Läs frågan
  2. Välj räknesätt: addition, subtraktion, division eller multiplikation
  3. Räkna och rita det du behöver
  4. Svara på mattespråk
  5. Dubbelkolla, är svaret rimligt

Här är veckans mattekluring: Rudolf och Snögubben ska klä julgranen. Det är 46 olika kulor. Hälften av alla kulor är gula. Det är lika många blåa kulor som du har fingrar.
Det är tre gröna kulor. Resten av kulorna är silvriga. Hur många kulor är silvriga?

På SO-lektionerna har vi pratat om demokrati och motsatsen diktatur. Eleverna är så nyfikna och engagerade. Vi försökte ta oss in i Nordkorea med figuren i streetview, men det var omöjligt. Eleverna har även haft klassråd, elevråd och genomfört kommunens trivselenkät under veckan. Något eleverna tog upp på klassrådet var hur roligt det varit med den fantastiska isen de hade när det var minusgrader. Så återigen, ett stort TACK till de föräldrar som kämpat på i minusgrader!

Sandra är frånvarande under v.5 så är det något maila Evelina evelina.johansson@almhult.se

Ha en fin helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Vecka 5:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 14.
  • Tisdag
  • Onsdag: Studiedag
  • Torsdag: Idrott. Matteläxa multiplicera/dividera med 6.
  • Fredag:

Kommande aktiviteter: