Åk 1 vecka 4

Då var det fredag igen och veckan har verkligen rusat fram! Det fina vintervädret försvann och förvandlades till slask och det har varit många blöta vantar och strumpor i torkskåpet den här veckan. Stoppa gärna ner lite extrakläder i skolväskan till nästa vecka!

I matematiken har vi startat arbetet med den nya boken och ett nytt kapitel. Eleverna lär sig räkna upp till 40 och att räkna med tiotal. Vi har arbetat både i vår arbetsbok och praktiskt med klossar. Roligt men lite svårt så här i början tyckte många. Detta kommer vi fortsätta med nästa vecka.

Inom samhällskunskap har vi arbetat med Sveriges högsta berg, Kebnekaise. Vi kollade på en film, svarade på frågor och ritade bergstoppar, något som många tyckte var jätteroligt. Inom ämnet naturkunskap har vi ägnat oss åt att lära oss om solen och solsystemet och i engelskan fortsatte vi förra veckans arbete med att ställa enkla frågor och svar till varandra. I bilden har vi pysslat snögubbar som blev jättefina och finns att ses i korridoren utanför klassrummen.

I svenskan har vi arbetat mycket med läsförståelse, både berättande texter och faktatexter. Vi har läst tillsammans och svarat på frågor om texten. Detta arbete kommer vi fortsätta med nästa vecka också, samtidigt som vi arbetar i vårt läromedel Robin.

Önskar er alla en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Klas, Therese, Eva och Hanna

Nästa vecka

Måndag: Läsläxan tillbaka till skolan

Tisdag: Idrott

Onsdag: studiedag

Torsdag:

Fredag:

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

Vecka 13 Påsklov.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Skolavslutning enligt tradition.