Åk 6 veckoinfo v. 4

Hej allihop!

Då har  vi kommit en bit in i vårterminen och strukturerna för arbetet resten av läsåret börjar ta form mer och mer. Vi har bland annat satt upp ett prioriterat mål som vi ska jobba med resten av terminen, nämligen att barnen ska hålla ordning på sina saker och ha rätt utrustning med sig till lektioner i andra klassrum. Det här är något som man är stenhård med på Linnéskolan så det är lika bra att vi tar det ”stålbadet” redan nu 🙂 .

En helt annan sak: Användningen av parfym i både sexan och i andra klasser har tagit fart rejält. I tisdags så var vi till och med tvungna att vädra ut klassrummet mellan lektionerna. Vi har ju parfymförbud på skolan av det enkla skälet att några elever, bland annat på mellanstadiet, är rejält överkänsliga så ta gärna ett prat om detta hemma.

Den här veckan har i stora drag följt schemat utom i torsdags då vi hade en lektion kallad ”Fria ordets dag”. Det är SVT som står bakom konceptet och lektionen hölls via nätet. Det handlade om yttrandefrihet och eleverna fick bland annat svara på frågor genom att hålla upp röda och gröna lappar. Förutom programledaren från Lilla Aktuellt så var det journalister från Smålandsposten och Radio Kronoberg som höll i lektionen. Kul och intressant var det samlade omdömet från klassen!

På matten har vi arbetat med förhållandet mellan bråktal och decimaltal samt fördjupat oss i talföljder och hur de kan vara uppbyggda. Vi har även kört ett test på sjuans tabell.

På svenskan har vi fortsatt att arbeta med läsförståelse och kört en frågesport om grammatik.

Vad gäller engelskan så har klassen fått skriva ett eget slut på en berättelse om en flicka som växer upp som slav i USA. Dessutom har några hunnit påbörja ett litet större projekt där var och en ska göra en muntlig presentation av en engelskspråkig författare.

På No:n jobbar vi på med livets utveckling och nu har vi hunnit fram till de första människoliknande varelserna.

På tekniken har eleverna redovisat sina modeller av larmade bostäder och vi har hunnit påbörja ett nytt område, ”Teknikutvecklingens faser”, där eleverna ska få visa sina eventuella förmågor som uppfinnare.

Nu lite info från Annika:

På so;n har vi börjat jobba med Frihetstiden och Gustavianska tiden. Eleverna jobbar med att svara på frågor och har i läxa att göra klart och senast lämna in frågorna om Frihetstiden den 1 februari. Då måste alla fetmarkerade frågor vara besvarade. Frågorna om Gustavianska tiden ska vara inlämnade senast 5 februari.

Den kommande veckan är eleverna lediga på onsdag då det är studiedag.

Veckans läxa är inläsning av text på engelska senast onsdag (övningen finns i teams) och åttans tabell till torsdag. Dessutom skriver Diana så här till de elever som har spanska:

LÄXA till vecka 5 – fredag 2/2:

Skriva glosor på kapitel 5, välja 5 av dem och skriva meningar.

PROV vecka 6 – fredag 9/2 på kapitel 5

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.