Åk 5, v 4

Nu har alla elever presenterat sin ”Grej of the day” och fått utvärderingar från mig och sina klasskamrater. På måndag ska de börja förbereda en ny ”grej” och fokusera på att utveckla de saker som de fått tips om. Precis som förra gången är det viktigt att de tränar hemma för att kunna utveckla sitt framförande, särskilt gällande intonation och kroppsspråk. Redovisningar av nästa ”Grej of the day” sker under v 6.

På so;n har vi börjat jobba med Frihetstiden och Gustavianska tiden. Eleverna jobbar med att svara på frågor och har i läxa att göra klart och senast lämna in frågorna om Frihetstiden den 1 februari. Då måste alla fetmarkerade frågor vara besvarade. Frågorna om Gustavianska tiden ska vara inlämnade senast 5 februari.

På mattelektionerna har vi jobbat med numeriska och algebraiska uttryck. Mycket är nytt när det gäller algebraiska uttryck men eleverna hänger med bra. På måndag behöver man vara färdig med de sidor i matteboken som handlar om numeriska och algebraiska uttryck; s 9- 17.

Eleverna har skapat egna fantasidjur som de kommer att använda i skrivundervisningen under vårterminen. Vi kommer att börja med förklarande texter där de ska beskriva sitt djurs livscykel. Fantasin flödar och elevernas kreativitet är på topp!

Nästa vecka är det studiedag på onsdag, så alla får en lite extra paus i mitten av veckan!

Kom ihåg att lämna in språkvalslappen senast på tisdag!

Trevlig helg!

Måndag; Matteboken s 9-17