Åk 1 vecka 5

Den här veckan har varit lite kortare med studiedag i onsdags, men vi har ändå hunnit med en massa roliga saker!

I matematiken jobbar vi på med den nya boken och vi fortsätter öva på att räkna med tiotal och vi jämför tal för att se vilket som är större och vilket som är mindre. Vi har arbetat både i vår arbetsbok och praktiskt med klossar, precis som förra veckan.

Inom samhällskunskap har vi arbetat med faktatexter om viktiga samhällsfunktioner och svarat på frågor. Inom ämnet naturkunskap har vi fortsatt vårt arbete med solsystemet och det fortsätter vi med kommande vecka också. I bilden har vi gjort egna bokmärken som blev väldigt fina och kreativa.

I svenskan fortsätter vi vårt arbete med läsförståelse, både berättande texter och faktatexter. Den här veckan har vi bland annat läst en text om brandmän och svarat på om påståenden var sanna eller falska. Vi lärde oss då att det är 112 man ska ringa om man behöver hjälp av brandkåren och att det inte sprutar saft och läsk ur brandslangarna! Vi har även jobbar färdigt om veckans bokstav Ö i Robin arbetsbok och vi har övat på att tala med kroppsspråk genom att göra charader, vilket var mycket uppskattat.

Önskar er alla en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Klas, Therese, Eva och Hanna

Nästa vecka

Måndag: Läsläxan tillbaka till skolan

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

Vecka 13 Påsklov.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Skolavslutning enligt tradition.

Det här inlägget postades i Åk 1, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.