åk 5, v 5

Veckorna går snabbt och det är bara två veckor kvar till sportlovet!

I går avslutade vi arbetet med kapitel 1 i matteboken (prioriteringsregler, numeriska och algebraiska uttryck samt växande mönster). Eleverna gjorde den avslutande kunskapsloggen och har fått en bedömning på IST hur det gick för dem. De elever som har något särskilt att träna på kommer att få uppgifter på Magma. Man har ett eget ansvar att träna på de sakerna hemma, på elevens val eller på läxhjälpen. Nästa kapitel i matten är decimaltal. De har fått en ”kunna-läxa” om decimaltal som är till 12 februari. Det innebär att de ska kunna de sakerna som står på pappret. Om de vill göra uppgifterna för att träna får de gärna det men det är inget som behöver lämnas in. Den 12 februari kommer vi ha ett skriftligt läxförhör.

På historian har eleverna börjat göra animerade serier som ska visa deras kunskaper om frihetstiden och gustavianska tiden. Eleverna är engagerade och kreativa så det ska bli roligt att se deras slutresultat!

Eleverna har planerat en ny veckans grej och under nästa vecka är det dags för redovisning. Jag har uppmuntrat eleverna att försöka planera in sitt kroppsspråk, var de kan använd sin kropp för att förstärka, och även att träna på sin melodi när de pratar. Eleverna har i läxa att förbereda sig för denna redovisning.

Trevlig helg!

Måndag; Veckans grej, inlämning frågor gustavianska tiden

Tisdag; Idrott

10/5 Lovdag
7/6 Lovdag
14/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.