Åk 6 veckoinfo v. 5

Veckan som gått blev ju delad i två halvor p.g.a. studiedagen och därmed lite sönderhackad så en del lektioner har försvunnit. På de fyra skoldagar som vi haft har vi bland annat pysslat med följande:

På matten har vi arbetat med att dividera bråktal, vi har jobbat med problemlösning (och oj vad duktiga de börjar bli på det! ) och vi har haft ett test på åttans tabell. Till torsdag har klassen nians tabell i läxa.

På svenskan har vi fortsatt att arbeta med läsförståelse, vi har haft en övning i att tala improviserat och vi har pratat om källkritik. Eleverna har också gjort en quiz som kopplade till lektionen ”Fria Ordets Dag” förra veckan. Med Annika har de börjat jobba med förklarande texter.

Vad gäller engelskan så försvann en del p.g.a. studiedagen men vi har hunnit titta på ”Newsreel easy” och dessutom har klassen satt igång med ett litet större projekt där de ska göra en presentation av en engelskspråkig författare med hjälp av powerpoint.

På No:n har vi pratat om Darwin och Linné och på vilket sätt deras namn är viktiga för att förstå livets utveckling och släktskapen mellan växter och djur.

På tekniken har vi jobbat med teknikutvecklingens fem faser och utifrån dessa har eleverna börjat skissa på, och konstruera, egna små uppfinningar. Det ska bli väldigt intressant att se vad det resulterar i så småningom. Jag har tidigare haft elever som efter den här lektionsserien har försökt sälja sina produkter till företag som OLW och IKEA, det är kanske dags för en repris nu 🙂 .

Vad gäller So:n så påminner jag om det Annika skrev i förra veckan, att frågorna om den Gustavianska tiden ska vara klara och inlämnade senast måndag 5/2.

Den kommande veckan är helt tom på schemabrytande aktiviteter vad jag vet i nuläget.

Veckans läxa är inläsning av text på engelska senast onsdag (övningen finns i teams) och nians tabell till torsdag. För elever som har spanska så påminner jag om provet på kapitel 5 den 9/2.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.