Förskoleklass v 5

Som ni säkert redan vet så är Cissi inte tillbaka ännu men vi hoppas att se henne efter sportlovet v 8. Förra veckan blev jag också sjuk så det blev  tyvärr inget blogginlägg.

Denna veckan blev ju delad pga studiedag men vi har hunnit med en hel del i alla fall. På gymnastiken körde vi tabata som uppvärmning och sedan lekte vi Catch the flag som en elev bestämt med presentkortet från vår kalender.  Efter rasten och till frukten tittade vi på Livet i bokstavslandet med bokstaven Rr. Vi jobbade även i våra häften och på ipads,

Tisdagen startade vi med ett uppsamlingsheat och gjorde klart en del som vi inte hunnit med. Därefter arbetade vi gemensamt med matematik och börjad på lite om pengars olika valörer.

Torsdagen ägnade vi åt vårt tema årstider och månader. Nu var turen kommen till sommaren. Vi tittade på filmer, skrev i vårt sommarhäfte vad vi ser, hör, luktar, känner och smakar på just sommaren. Vi läser också om de olika böcker i ämnet och pratar om lite svårare ord. Tillsammans löste vi även en ”kluring” och sedan målade barnen i sina häften.

Idag  fredag har Malwa jobbat hos oss. Vi har firat ett av barnen som fyller 7 år idag. Barnen ritade varsin liten sommarbild som vi satte upp i vårt årshjul. De skrev även sommarens månader. På musiken sjöng och dansade vi till sommarlåtar, vilket var lite udda då det ju är vinter ute. Vi fick lite härlig känsla av vad vi har att se fram emot=) Efter musiken fortsatte vi vårt arbete i matematiken med att handla lite saker för låtsaspengar och till slut tränade vi även detta i ett program på våra ipads.

Då det fortfarande är lite problem med löss i klassen ber vi er att titta genom ert barns hår med jämna mellanrum. Jag har pratat med barnen och ber dem hålla avstånd när de leker så vi kan få bukt med detta. Det tar 1v för ett gnet(ägg) att kläckas så har inte alla dött i behandlingen så har man nya löss efter en vecka. Äggen sitter ofta på stråna bakom öron och i nacken där man är som varmast. De är små vita och sitter lite fast på hårstrået. Är ni osäkra så kör gärna en extra behandling.

Hoppas ni alla får en skön och avkopplande helg!

Ann

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.