Åk 3, v.5

Ännu en vecka läggs till handlingarna.

På svenskan har vi påbörjat lite fantasidjur som eleverna sen ska använda i att träna på att skriva olika texter. I vårt Robin-material har det varit en repetitionsvecka och då har vi även passat på att göra klart både sagor i Kattalo och sidor i arbetsboken. Vi avslutade veckan med att göra en ”Koll på!”.

Jag (Evelina) har SO med eleverna nu. Under tisdagslektionen fick de först höra en saga om en årskurs 3:a. Eleverna fick sen reflektera över några frågor och skriva ner sina svar. Därefter gick vi över till att fortsätta prata om demokrati, diktatur, yttrandefrihet och hur ett möte kan struktureras. Eleverna fick bli experter på ett expertord som de sen cirkulerade runt i klassrummet och berättade för varandra.

Vi har räknat lite mer med olika talsystem på matematiken. Eleverna har fått träna på ett gammalt nationellt prov. Provet hade mest fokus på positionssystemet och eleverna fick markera vid varje fråga med rött/gult/grönt hur säkra de känner sig. Vill eleverna träna hemma inför nationella proven, så de får gärna gå in på Magma och Bingel. I Magma väljer de pusselbiten där det står Träna. Där hittar de olika uppgifter. I Bingel på ön finns det ”Träna inför NP-matematik åk 3”. De får med sig en liten lapp hem på måndag med inloggningsuppgifter. Är det några frågor så hör av er till evelina.johansson@almhult.se.

Veckans mattekluring: I affären finns det 10 trehjulingar. Hur många hjul har de tillsammans?

Ha en fin helg! Hälsningar Evelina, Johan och Malva

Vecka 6:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 15.
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa stencil med problemlösning