Åk 2, v.5

Veckorna går som vanligt i rasande fart och nu är det helg igen!

I matematiken har vi fortsatt att träna strategier i subtraktion. Vi har repeterat taluppfattning inom talområde 1-100 och arbetat med hundrarutan på olika sätt med stationsarbete. Med det färskt i minnet har vi påbörjat med talområdet mot 1000 såsom tals grannar och tals värde.

I SO lärde eleverna sig mer om asagudar/gudinnor genom en kooperativ struktur som till stor del även tränar läsförståelse.

NO:n handlade vidare om månen och månens faser. Eleverna  läste en faktatext, svarade på frågor samt gjorde en bilduppgift om månens faser.

På engelskan utökades ordförrådet inom ”food”. Vill ni, så får barnen träna lite extra på orden: pineapple, onions, tomatoes, ham, cheese och mushrooms. Nästa vecka tillkommer orden: butter, milk, eggs, bread, cucumber, juice och lettuce.

På tekniken pratade vi mer om transport med fokus på hur en cykel inklusive kedja, kugghjul och växlar fungerar. Många hade mycket att berätta om sina egna cyklar och cykeläventyr. Samtliga elever hann jobba färdigt snögubbarna på bilden.

I torsdags hade vi Kulturskolan på besök som tränade för fullt inför ”Tvåornas kör”. Roligt tyckte de flesta! Här kan de träna på låtarna hemma.

Den senaste tiden är det flera elever som tar lite för mycket god tid på sig att komma in i klassrummet efter rasterna. Prata gärna hemma om vikten av att komma in i tid då det försvinner väldigt mycket undervisningstid i längden. I nuläget har jag inte noterat sen ankomst i IST men det kommer att bli aktuellt om det inte bättras.

Hoppas ni alla får en skön helg!

Vecka 6
Tisdag:
*Idrott; ta med ombyte och handduk
*Läsläxa  kapitel 16, läsebok + läxbok 2b (v.7, kapitel 17)  I tisdags var det många som glömde lilla läxboken, vänligen ta med den nästa vecka.
Fredag:                                                                                                                                       Matteläxa, www.skolplus.se Logga in högst upp till höger, läxan finns under ”dina uppgifter” längst upp. Eleverna har fått med ett papper hem med inloggningsuppgifter.

Kommande aktiviteter

Vecka 8 Sportlov