Åk 2, v.6

I matematiken har vi jobbat vidare med taluppfattning inom talområde upp till 1000 på olika sätt.  Vi har repeterat uppställning i subtraktion utan och med tiotalsövergång. Utan tiotalsövergång är alla säkra på. Med tiotalsövergång/växling fortsätter vi öva på då det är lite klurigare.

I svenskan har vi tränat på att bygga ut meningar, både i arbetsboken och att skriva helt egna meningar i Kataloo.  Genom att lägga till adjektiv och bland annat svara på frågorna vem, hur, vad och varför, gör en kort mening mycket mer intressant.

Under SO-lektionerna har vi avslutat området om nordisk mytologi genom att titta på spännande tecknade filmer om ”gudahistorier”. Eleverna har återberättat utefter specifika nyckelord, vilket de gjorde galant.

På NO:n lärde vi mer om människans historiska resor i rymden. Vi tittade på filmer om satelliter och fick veta vilka funktioner de kan ha.

Trevlig helg!

Veckans matteläxa på skolplus för de som ännu inte gjort den.
Tisdag:
*Idrott; ta med ombyte och handduk
*Läsläxa  kapitel 17, läsebok + läxbok 2b
Fredag:                                                                                                                                       Matteläxa, www.skolplus.se Logga in högst upp till höger, läxan finns under ”dina uppgifter” längst upp. Eleverna har tidigare fått med ett papper hem med inloggningsuppgifter.

Vecka 8 Sportlov
Vecka 10-16 simning onsdagar och torsdagar