Åk 3, v.6

Ännu en vecka har susat förbi.

På matematiken har vi repeterat uppställningar med växling, tränat på likhetstecknets betydelse, avrundat tal till närmsta tiotal eller hundratal. Vi har även haft stationsarbete med fokus på NP.

I svenskan har det denna vecka handla om dialog och pratbubblor. Eleverna har tränat på skillnaden mellan en tankebubbla, pratbubbla och skrikbubbla. De har fortsatt arbeta med sina fantasidjur och snart har de skrivit en beskrivande text (faktatext) om sitt just sitt djur. I onsdags var vi på vårt skolbibliotek och träffade vår skolbibliotekarie Tabita. Vi börjar varje morgon med tyst läsning och eleverna är så inne i sina böcker så vi behöver låna nya på löpande band 🙂 Tabita hade många bra boktips att ge.

Samernas nationaldag inföll passande nog i tisdags när vi hade SO. I kursplanen står det att eleverna ska arbeta med berättelser i antik och nordisk mytologi samt i samisk religion. Så vi slog två flugor i en smäll och tränade läsförståelse på SO:n. Eleverna fick läsa samernas skapelseberättelse och andra myter. Vi tittade även på ett par korta tecknade filmer. I kursplanen för musik står det att eleverna ska bekanta sig med jojk, så det har vi också tränat. Hoppas ni fått höra det hemma 🙂

På bilden hade vi färglära och eleverna fick måla en kulör i flera olika valörer.

Sandra är frånvarande så kontakta mig på mail om det är något evelina.johansson@almhult.se

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Malva och Johan

Vecka 7:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 16.
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa stencil med problemlösning. Skriv gärna en kommentar hur det gått.
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag: