Förskoleklass v 6

Detta har varit en speciell vecka i klassen. Väldigt många har varit sjuka i förkylning, hosta och feber. Ett par dagar har nästan halva klassen varit hemma. Nu hoppas vi att alla hinner krya på sig under helgen.

Vi som varit i skolan har jobbat på som vanligt. På gymnastiken lekte vi godistrollen men med årstiderna istället för godis. Efter det tränade vi på att spela spökboll. Veckans bokstav har varit Yy. Vi har som vanligt skrivit och arbetat med bokstaven på våra ipads.

Tisdagsmorgon började vi prata om addition. Vi låtsashandlade och skrev i våra skrivhäften. Vi tränade även på att växla pengar. Barnen tyckte det var jättekul!

I vårt tema har vi tittat på filmer om hösten. Barnen har ritat små bilder. Vi har även arbetat i ett häfte om hösten. Vi tränade på månaderna med kort och klädnypor-se bild. För att ”knyta ihop säcken” kring vårt tema fick barnen i torsdags svara på frågor i en kahoot. Detta görs med dator och ipad. Ni får fråga barnen hur det går till. Alla var jätteduktiga.

Idag började vi med att fira en elev som fyller sju år. Efter det läste och lyssnade vi på vår nya högläsningsbok som heter Önskestjärnan. På musiken dansade vi till Lets Dance. Efter rast och frukt gjorde vi en kooperativ övning som heter Ord detektiver. Två barn samarbetar kring en text. De letar ord och skriver upp dem på whiteboarden. De fick även frågor kring innehållet i texten och skulle hålla upp en lapp om ett påstående var sant eller falskt. Innan fri lek på fritids summerade vi veckan tillsammans. Det var delade meningar om vad som varit roligast denna veckan men de flesta tyckte Kahoot och gymnastik .

Önskar en härlig helg!

Ann  Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.