Åk 1. v 7

Sista veckan före sportlovet och den här veckan har det varit en hel del sjuka. Vi hoppas att alla kryar på sig snabbt och får ett fint lov. Nedan följer en sammanfattning av vad vi har arbetat med under veckan.

Matematik

Den här veckan har vi ägnat åt att repetera och befästa kunskaper vad det gäller 10-tal, ental, addition och talmönster med tal mellan 0 och 40. Efter lovet ska vi börja ett nytt kapitel i vår matematikbok Singma, där vi ska arbeta med addition och subtraktion upp till 40.

NO

I NO har vi fortsatt att utforska solsystemet och våra planeter. Vi har tittat på en kort film om de inre planeterna och läst en faktatext tillsammans och svarat på frågor. Denna veckan fokuserade vi på planeten Merkurius.

SO

I SO har vi börjat arbeta med olika känslor och känslan vi tog upp den här veckan var ”arg”. Vi har diskuterat i grupper bland annat om hur det känns att vara arg, vad som gör en arg och hur man kan hantera det. Det fortsätter vi med även efter lovet.

Engelska

I engelska har vi arbetat med en hörövning där eleverna fick lyssna på namn på olika djur och sedan välja vilket djur det var. Detta tyckte många var roligt och det är kul att se hur fort de lär sig ett nytt språk.

Svenska

Vi har infört ett nytt läromedel i svenska som innehåller anpassade texter på olika nivåer. Texterna är utformade för att vara lättlästa och följs upp med frågor för att träna läsförståelse. Detta ger eleverna möjlighet att öva sina läsförmågor på sin nivå samtidigt som de utmanas i att utveckla den framåt. Eleverna jobbar tillsammans i grupper.

Efter lovet fortsätter vi arbetet tillsammans. Eleverna har inga läxor över lovet men ägna gärna lite tid åt att läsa andra böcker hemma. Ha en fin helg!

Med vänliga hälsningar,

Klas, Eva, Therese och Hanna