åk 4 vecka 7

Hejsan

Då kör vi en sammanfattning av vecka 7

I SO har vi jobbat klart med kapitlet vikingatiden och har nu knutit ihop säcken genom att gå igenom alla delar och repetera inför provet som blir den 29/2. Vi avslutade med att göra en dashboard i Padlet med allt som vi lärt oss. Alla fick skriva på tavlan och vi fyllde mer än en hel tavla med nyvunna kunskaper. WOW! Underbar klass att undervisa i SO!

I NO har vi denna vecka pratat om vattnets kretslopp och alla elever har fått i uppgift att spela in en animerad film där de redovisar om hur vattnet färdas igenom kretsloppet i sina olika former.

I Svenska har vi haft mycket samtal  om böcker och texter som vi läst tillsammans och haft fokus på det muntliga. Jag ser ett helt annat engagemang när vi jobbar med texterna än om man bara läser ”checkar av” och går vidare. vi diskuterar, de ställer intressanta frågor och har funderingar som kommer upp till ytan genom detta arbetssätt.

I matte lämnar vi nu de bråkiga bråktalen och har börjat jobba med tal i decimalform och decimaltal, vilket är betydligt mycket enklare. Vi kommer att fortsätta med detta några veckor efter lovet också.

Här kommer en liten hälsning från Hampus:

Eleverna behöver ha med ombyte till idrottslektionerna (just nu bara tisdagar men från och med 11 mars återgår vi från teori till fysiska lektioner igen även på måndagarna).  Det har nämligen varit ett par elever som ej bytt om flera lektioner i rad nu.

Jag och Manuela önskar alla ett skönt lov.

Såhär ser vecka 9 ut:

måndag: teorilektion idrott

tisdag: idrott ta med ombyte

onsdag: läs och skrivläxa. Svara på frågorna i den gula skrivboken och läs klart boken Min hemliga tvilling.

torsdag: Prov i SO vikingatiden. instruktioner ligger i vår gemensamma veckologg på Teams.

fredag:

Engelskaläxa till 29/2:

introduce – presentera

steward – steward

airline – flygbolag

close – nära

airport – flygplats

he is married to – han är gift med

because – därför att

real – riktiga