Åk 3, v.7

Redan framme vid sportlovet, tiden bara rusar iväg.

Sandra kommer vara frånvarande en tid framöver. Så är det något så mailar ni mig evelina.johansson@almhult.se. Tills hon är tillbaka kommer Rosa arbeta i åk 3 tillsammans med mig. Några lektioner kommer Rosa ha själv och några har vi tillsammans. Efter sportlovet kommer vi även få en ny elev till klassen, så då blir vi 17 st igen.

Under veckan har vi fokuserat mycket på faktatexter och läsförståelse. Eleverna har både skrivit faktatext om sitt fantasidjur och om samerna. Efter sportlovet kommer vi ha en period av intensivläsning varje morgon. Eleverna kommer läsa läslistor för att träna upp avkodningsförmågan. Vi har gjort olika test i Legilexi och alla kunde konstatera att de blivit bättre inom något område 🙂

I matematiken har vi tränat på gamla nationella prov och jobbat med pengars värde på olika sätt. Här är veckans kluring: Evelina köper tre chokladkakor. Hon betalar med en 100 kr-sedel. Hon får tillbaka 10 kr. Hur mycket kostar varje chokladkaka?

På SO-lektionerna har vi arbetat mer med samerna och deras liv. Måste säga att de har varit som svampar med att suga åt sig fakta. Så fråga gärna dem lite om samerna hemma.

Hoppas ni får ett fint lov! /Evelina & Johan

Vecka 9:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 17.
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa stencil med problemlösning. Skriv gärna en kommentar hur det gått.
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag: