Åk 2, v.7

Den här veckan har det varit en hel del frånvaro på grund av sjukdom. Jag hoppas att alla som fortfarande inte är helt pigga kryar på sig snart!

I svenskan har vi främst fokuserat på personbeskrivningar. Eleverna har skriftligt beskrivit sig själva och en karaktär från Robinboken.

I matematiken har vi jobbat vidare med talområde till 1000 samt uppställningar i subtraktion. I dag, fredag genomförde vi en diagnos och eleverna var fantastiskt fokuserade och jobbade på som bara den!

Under SO-lektionerna har vi skrapat lite på ytan om grekisk mytologi. Vi har läst om olika gudar/gudinnor samt ritat och färglagt historiska grekiska vaser med bilder inspirerade av den mytologiska tron.

På NO:n jobbar vi vidare om rymden. Denna gång fördjupade vi oss om stjärnor och vad det egentligen är. Vi tittade på olika stjärnbilder och eleverna fick välja en som de skapade med hjälp av klistermärken. Vi pratade även mer om jordens och månens rörelse kring solen, varför vi har dag, natt och olika årstider.

Tiden går fort så här års och på musiken tränas det för fullt på sång och rörelser till Tvåornas kör. Det finns fortfarande några låtar eleverna behöver bli säkrare på, så träna även hemma. Här hittar ni låtarna.

Hoppas ni får en skön helg och sportlov!

Tisdag:
*Idrott; ta med ombyte och handduk
*Läsläxa  kapitel 18, läsebok + läxbok (v.10 kapitel 19)

Vecka 8 Sportlov
Vecka 10-16 simning onsdagar och torsdagar