Åk 6 veckoinfo v. 9

Då var vi igång igen efter sportlovet. Eleverna verkade inte alltför nedslagna när de kom tillbaka i måndags utan var på ganska gott humör, kanske för att det bara är fyra veckor mellan sportlov och påsklov 🙂

Den här veckan har varit ganska vanlig och vi har bland annat gjort det här:

På matten har vi jobbat med uttryck och börjat kika på ekvationer. Det här är något vi har jobbat med tidigare och det märktes att det inte var nytt för eleverna. Vi har också tränat på gamla nationella prov.

På svenskan har vi också tränat på gamla nationella prov, framför allt de som handlar om läsförståelse och att skriva berättande texter.

Vad gäller engelskan så kämpar eleverna på med sina nyinspelningar av Harry Potter, ett arbete som ska avslutas på måndag och därefter kör vi filmfestival i mitten på nästa vecka.

På No:n är eleverna färdiga med sina filmer om livets utveckling och evolution, och vi ska titta på resultatet den kommande veckan. Då kör vi också en liten kunskapskoll inom området, där eleverna får ännu en chans att visa vilka kunskaper som har fastnat.

På tekniken är eleverna nu klara med sina innovationer och på onsdag ska de berätta om dem för mig och klasskamraterna.

I veckan hade vi besök av personalen från Fenix (fritidsgården i Älmhult) som tillbringade en halv dag på skolan. Det är ingen tvekan om att dessa engagerade människor är väldigt populära bland eleverna!

Eftersom vi nu är på väg in i ”Nationella prov-bubblan” igen så pausar vi tills vidare alla läxor som de brukar få av mig, framför allt då i engelska och matte.

Nästa vecka är det studiedag på torsdag vilket innebär att eleverna får fira Smålands nationaldag hemma i stället för här 🙂

Slutligen: Vi har diskuterat hur eleverna ska gå tillväga för att få in de där sista kronorna till klasskassan som behövs för att kunna göra något kul innan sommarlovet. Eleverna har enats om att dra igång en ny försäljning och det verkar som att Delikatesskungen blir det företag som de kommer att använda sig av. Jag har beställt informationsmaterial från dem och så fort det har kommit så tar vi ett beslut om hur vi gör.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.