åk 5, v 9

Nu har vi kommit igång igen efter ett välbehövligt sportlov! Eleverna jobbar som vanligt på bra med sina uppgifter och är nyfikna på att lära sig nya saker.

I måndags började en ny elev i klassen och vi är nu 12 stycken. Så roligt att vi blir fler och får lära känna nya personer!

Under veckan har vi jobbat mycket med uppföljning krig ”Skoltempen”, en enkät om elevernas upplevelse av skolan. Eleverna har fått komma med tankar och lösningar kring olika saker och vi har fördjupat oss lite i de frågor som vi verkligen behöver jobba med. Den fråga som vi framförallt behöver jobba med är att en del elever känner sig stressade av skolarbete även när de är lediga från skolan. Ni får gärna prata med era barn om hur de tänker och känner och återkoppla till mig om något viktigt kommer fram. Jag kollar även med alla elever hur de känner och vad de behöver så att alla ska må bra. I övrigt har vi ett gott resultat som visar att eleverna trivs i klassen.

I onsdags var vi på biblioteket och lånade böcker. I skolan ska eleverna parläsa för att träna läsflyt och läsförståelse. De lånade också en valfri bok som de ska ha som läsläxa. De har fyllt i en planering vilka sidor de ska läsa till vilken vecka. Till läsläxan följer också en skrivuppgift. Där ska de skriva snyggt, stava så bra de kan och vara noga med stor bokstav och punkt. De ska använda alla rader på pappret när de svarar. Pappret ska lämnas in till mig. Läsläxan är till torsdagar, men nästa vecka är det studiedag på torsdag så det blir i stället till på fredag.

V 10

Måndag;

Tisdag; Idrott

Onsdag; Glosor

Torsdag; Studiedag

Fredag; Läsläxa+skrivuppgift

Engelskaläxa till 6/2:

meetings – möten

platforms – perronger

they visit – de besöker

items – saker

sign – skylt, plakat

he walks up to – han går fram till

each other – varandra

thats´s weird – det är konstigt

we have met – vi har träffats

towards – mot

group – grupp

I met – jag träffade

different – olika

bench – bänk

cover – omslag

Kommande aktiviteter

v 13 Påsklov
17/4 Tidsresan i Råshult
10/5 Lovdag
30/5 Besöka Fenix
7/6 Lovdag
13/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.