Årkurs 1 vecka 9

Vi har kommit igång i full fart efter sportlovet! Vi hade många sjuka elever före lovet, men nu är alla tillbaka pigga och glada!

Matematik

I matematiken arbetar vi med addition och subtraktion med hela tiotal, likt det eleverna har som matteläxa denna vecka. Det går riktigt bra, och vi kommer att fortsätta öva på detta nästa vecka.

NO

I NO har vi läst och skrivit fakta om planeten Venus. Vi har också sett en film om Venus, där vi fick reda på saker som att Venus har en giftig gas runtomkring sig och att det inte är någon rolig planet att försöka bo på.

SO

I SO är det nya temat känslor kopplat till skolans värdegrundsfrågor. Vi har tidigare pratat om varför man kan bli arg och vad man kan göra när sådana situationer uppstår. Denna vecka har vi pratat om rädslor. Vi är alla överens om att det är OK att känna rädslor; det kan till och med vara bra ibland så man inte skadar sig från höga höjder osv. Men vi har också lärt oss att ibland är man rädd för nya saker och då finns det strategier att överkomma denna rädsla, om man vill.

Engelska

I engelska har vi arbetat med att läsa enkla texter om djur på engelska. Eleverna har fått möjlighet att läsa högt och uttala engelska ord.

Svenska

I svenskan har vi fokuserat på synonymer och motsatsord. Vi har lekt lekar, läst och skrivit ord som varierar och förstärker vårt språk. Vi har pratat om att synonymer gör att vårt språk blir mer varierat när vi skriver och då blir det också roligare att läsa.

Nästa vecka fortsätter vi arbetet tillsammans.

Ha en fin helg!

Med vänliga hälsningar,

Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka

Måndag: Läxan tillbaka till skolan.

Tisdag: Ny läxa hem, ta med idrottskläder.

Onsdag:

Torsdag: Studiedag

Kommande aktiviteter

7/3 Studiedag.

Vecka 13 Påsklov.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.