Åk 6 veckoinfo v. 7

Då har vi sportlovet här! För de av er som gillar snö kan jag bara beklaga vädret, för mig som är mer bekymrad för pelletsåtgången än snöbristen känns det helt ok med lite varmare temperaturer… 🙂

Den här veckan har vi bland annat gjort det här:

På matten har vi avslutat kapitlet om decimaltal och börjat titta på uttryck, ekvationer och mönster. Vi har också fortsatt att träna på gamla nationella prov.

På svenskan kör vi på stenhårt med läsförståelse de här sista veckorna innan de nationella proven och på Annikas lektioner har klassen fortsatt att arbeta med förklarande texter.

Vad gäller engelskan så har eleverna fortsatt att arbeta med sina nyinspelningar av scener från Harry Potter.

På No:n avslutar vi kapitlet ”Livets utveckling” med att eleverna i grupper ska göra filmer i Creaza där de förklarar hur evolutionen fungerar.

På tekniken uppfinns det för fullt. Några elever är klara med sina innovationer och har börjat fundera på hur man kan marknadsföra dem.

I veckan fick klassen också besök av två av de tre mentorer som de kommer att få på Linnéskolan. Eleverna tyckte nog att det kändes bra efteråt när de hade fått några av sina frågetecken uträtade men det finns fortfarande en oro kring hur klassen kommer att delas nästa läsår. Min makt är ju lite begränsad i det fallet men jag har lovat att göra allt vad jag kan för att det ska bli så bra som möjligt. Det löfte som i alla fall kan ges i nuläget är att ingen i klassen kommer att hamna själv i en ny klass.

De nya mentorerna kommer tillbaka i april och då är syftet helt enkelt att lära känna eleverna bättre.

Multiplikationsläxan kan vi lägga bakom oss nu, klassen har verkligen blivit duktig på tabellerna! Engelskaläxan för vecka nio ligger som vanligt som uppgift i teams och ska göras senast onsdag 28/2.

För de elever som har spanska så låter Diana meddela att det är prov på kapitel 6 fredagen 1/3.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.