Åk 3, v.10

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: Vi har fortsatt med vårt intensivläsningsprojekt. Ännu så länge tränar alla elever nonsensord. Eleverna har arbetat i Robinboken och fokus har varit berättande texter, bygga ut meningar och använda skiljetecken. De har läst texter och tränat läsförståelse samt skrivit ett slut på en berättelse. De är så flitiga!

Matematik: Vi har under veckan repeterat uppställningar, geometri, multiplikation/division med 4, haft olika övningar där eleverna pratar matematik samt lite problemlösning. Eleverna har tränat på gamla NP för att bli bekanta med hur ett prov är uppbyggt. Mathilda var här och intervjuade två elever. Hon var positivt överraskad av resultatet på den diagnos eleverna fick göra. Roligt att höra!

SO: Vi har pratat om normer och regler. Eleverna fick höra olika dilemman och fundera på lösningar. De har även fortsatt arbeta med Trafik och kollat på Lilla Aktuellt.

Bild/Teknik: Eleverna har färdigställt hjärtan de gjort med Rosa och programmerat i Scratch.

Nästa vecka drar de nationella proven (NP) igång. På måndag gör eleverna en självbedömning i SV och MA. Under veckan kommer vi genomföra de prov som görs i grupp där fokus är samtal i svenska och matematik. Några är lite nervösa men jag har försökt lugna dem med att det kommer vara likadant som när vi har stationer på torsdagar. En station är att prata matte med mig och så blir det nu också 🙂

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Rosa och Johan

Vecka 11:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 19.
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa repetera begrepp