Förskoleklass v 10

Vilken härlig vår vecka vi haft!

Måndag: På gymnastiken önskade barnen att få spela fotboll igen, vilket vi också gjorde en liten stund. Då vi har vårt tema kroppen så arbetade vi också med olika muskelgrupper. Benen fick hoppa på plintar , armarna fick hänga i ringar, hjärta o lungor fick arbeta när vi sprang och gick, magen vid situps och ryggen i en övning på mattan. I klassrummet arbetade vi med bokstaven Hh. Barnen är duktiga på att skriva, men lilla h är inte så lätt.

Tisdag: Vi startade morgonen med högläsning i vår bok Önskestjärnan som är jättespännande. Alla undrar, förblir Astrid en hund eller kommer hon att bli sitt vanliga jag igen? Genom en app på skolplus med små grodor fortsatte barnen att jobba med addition efter egen nivå. Vi spelade även ett spel med fyra i rad. Efter rast och frukt arbetade vi i stationer. 1 Skriva motsatsord i sin skrivbok. 2 . Kortspel med vad är mest. 3. Räkne måla 4  Skriva ord på Hh på whiteboard.

Onsdag: Dagen ägnade vi åt vårt tema : Kroppen- Skelettet. Vi tittade på olika filmer om skelett och muskler. Vi skrev delar av skelettet i vårt arbetshäfte. Pratade en hel del om hur vi kan röra oss. Till sist pärlade barnen en döskalle.

Torsdag var studiedag. Hoppas ni alla kunde njuta av det härliga vädret.

Fredag: Idag har vi åter haft högläsning och nu närmar vi oss slutet på boken . På musiken lyssnade vi på de bidragen som gått till final i melodifestivalen. Därefter fick barnen rösta (om de ville) på det bidrag de gillar bäst.  Vid frukten idag lyssnade vi på Mozart. Vi pratade också om olika musik genre. Vi fortsatte sedan med vårt tema och eleverna fick klippa ut skelettdelar i papper och sätta på rätt ställe på vår människa på väggen. Innan det var dax för fri lek summerade barnen sin vecka i skolan.

Nästa vecka:onsdag nästa vecka är vi bjudna till Ikea museum. Vi åker buss dit och hem. Vill ni att barnen ska sitta på en bilkudde i bussen får ni skicka med dem en sådan hit på morgonen. Barnen ska endast ta med sig sin frukt.

Hoppas ni får en trevlig helg!

Ann  Sofie  Malva

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.