Åk 3, v.11

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: I svenskan har vi som vanligt arbetat med vårt Robin-material och gjort en ”Koll på 4”. Utöver det har eleverna lånat nya skåpsböcker, de är inne i ett riktigt läs-flow 🙂 De har arbetat med läsförståelse på olika sätt och även skrivit på sina berättande texter om fantasidjuret.

Matematik: På matematiken har vi repeterat statistik. Eleverna har fått samla in data från skolans melodifestivalomröstning och fört in i en tabell. Därefter har de påbörjat stapeldiagram på rutat papper där varje ruta är en röst. Många tyckte det var trixigt att hålla reda på både antal rutor och att staplarna ska bli raka. Vi har även arbetat med andra repetitionsuppgifter för att fräscha upp kunskaper inför nationella proven. Matteläxan fick de först idag så hinner man inte till onsdag så gör det inget. De har veckan på sig att göra den.

SO: Eleverna har avslutat trafikavsnittet och gått över på samhället. De har pratat om  olika yrken och fortsätter med det nästa vecka.

Bild/Teknik: På tekniken fick de lära sig om suddgummits historia och på bilden påbörjades abstrakta tuppar. De kommer bli riktigt häftiga när de är klara.

Vi har gjort de muntliga NP-proven i svenska och matematik. I båda proven var det fokus på att samtala, diskutera och förklara hur man tänkte och tyckte. Nästa vecka kommer vi fokusera på berättande text i de nationella proven. De kommer ha NP tisdag och fredag. På tisdag är det läsförståelse och på fredag blir det att skriva en berättande text. Vi kommer göra proven direkt på morgonen, så se till att de kommer hit med frukost i magen så de har energi till att läsa och skriva.

Vi har haft Rosa hos oss under tre veckor och det har varit kanonbra. Nu drar hon vidare på andra äventyr, men vi hoppas hon tittar in här som vikarie framöver också. Hon hälsar att det är en superhärlig klass med trevliga elever och att eleverna är väldigt fina mot varandra! Från och med nästa vecka kommer Emma Bäck att vara här istället. Om inget annat händer så är det Emma som är hos oss tills Sandra är tillbaka.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Rosa och Johan

Vecka 12:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 20.
  • Tisdag: NP
  • Onsdag:
  • Torsdag: Idrott
  • Fredag: NP. Matteläxan lämnas in.

Kommande aktiviteter:

• Vecka 13 Påsklov