Åk 2, v.11

Tiden bara rusar iväg som alltid den här tiden på året!

I matematiken har vi jobbat flitigt med upprepad addition och multiplikation på olika sätt. Vi har fokuserat på att befästa multiplikationstabellerna 2 och 10 som oftast brukar gå bra om man har automatiserat ”dubblorna” och ”tiohopp” sedan tidigare.

Under SO-passen har vi pratat om Sveriges naturtyper och kopplat dessa till hur man känner igen dem med färgerna på en karta. Vi har lärt oss mer om att Sverige är uppdelat på olika sätt såsom landsdelar,  landskap, län och kommuner.

På svenskan har eleverna som vanligt arbetat med Robinböckerna med fokus på läsförståelse och att skriva intervjufrågor. Integrerat med NO:n har eleverna även börjat att skriva faktatexter om en valfri planet. De har fått läsa olika faktatexter, tagit reda på svåra ord, strukit under viktig fakta samt skrivit stödord i en ”fyrfältare”. De flesta har påbörjat att skriva en egen text utifrån stödorden och ett mål är att formulera passande meningar med egna ord.

På musiken tränas det vidare på låtarna till ”Tvåornas kör”. Kom ihåg att lyssna/träna på låtarna även hemma så att de sitter ordentligt. Här hittar ni låtarna.

Det är många som har missat veckans läxa på Skolplus så jag låter den ligga kvar över helgen. Har ni svårigheter att logga in eller av andra anledningar inte har möjlighet att göra de digitala läxorna hemma ber jag er att höra av er till mig. Maila mig på annica.hedlund@almhult.se så löser vi det.

Trevlig helg!

Vecka 12
Tisdag:
*Läsläxa  kapitel 21, läsebok + läxbok (v.14 kapitel 22)
Onsdag:
*Simning: Ta med badkläder och handduk