Åk 6 veckoinfo v. 12

Då var det efterlängtade påsklovet här. Jag hoppas att eleverna tar chansen att ladda batterierna ordentligt eftersom det blir en ganska hektisk period framöver. Skolverket har ju, i sin outgrundliga visdom, lagt de nationella proven tidigare än någonsin förut vilket framför allt berör matten. Där kör vi på i raketfart just nu för att hinna täcka in så många områden som möjligt på den begränsade tid som vi har till vårt förfogande.

Lite kort om vad som hänt sedan vi hördes senast:

För en vecka sedan hade vi skolmästerskap i konsten att komma ihåg så många decimaler på talet pi som möjligt. Fyra elever i sexan gjorde imponerande insatser men fick ge sig mot den enda deltagaren från femman som utan större problem rabblade upp 82 decimaler. Oerhört imponerande!

Annars har veckan till viss del präglats av den stundande påsken och idag kommer vi att ha vår traditionella tävling där det gäller att emballera ett ägg så det klarar ett fall från översta våningen på skolan.

På matten har vi fortsatt att jobba med gradskivan, vi har använt passare och gjort cirklar och vi har pratat om omkrets och area på olika geometriska figurer.

Svenska har vi knappt haft eftersom vi använt större delen av de lektionerna till matte, men vi har i alla fall hunnit repetera de vanligaste ordklasserna.

På engelskan har vi gjort gamla nationella prov så att vi kommer in i ”det rätta tänket” inför vecka 16 när det är skarpt läge.

På No:n har vi pratat om polarområden och hur djur och växter har anpassats för ett liv i det hårda klimatet där.

På tekniken har vi börjat med ritningslära och eleverna har fått i uppgift att designa ett eget enplanshus efter konstens alla regler.

Nu lite info från Evelina om musiken:

Eleverna ska göra ett ”Soundtrack” till sitt liv. Senast idag, fredag, ska de skicka youtube-länkar till låtar de valt i en teams-chatt till mig (Evelina). De elever som var frånvarande i tisdags på musiken behöver ha sett filmen Folkmusik på 17 min innan tisdag efter påsklovet.

Veckan efter påsk blir ju en vecka utan måndag. På de återstående dagarna så kommer det att bli flera lektioner med vikarie eftersom jag då har ett antal möten och uppdrag utanför klassrummet.

Slutligen: Vi har förlängt försäljningsperioden av produkter från ”Kaffekassan” så att eleverna nu även har möjlighet att sälja vecka 14. Slutredovisning och beställning av varorna kommer jag att göra måndagen 8/4.

Ha en bra helg och en Glad Påsk! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

V. 19-21 Utvecklingssamtal

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

24/5 Skolresa

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.