Åk 2, v.12

Under veckans svenska och NO har eleverna fortsatt att skriva om en valfri planet. I Robinboken lärde de sig mer om hur en tidningsartikel är uppbyggd med rubrik, ingress och brödtext. I stället för den vanliga läsningen varje morgon har vi påbörjat ett intensivläsningsprojekt som kommer fortgå under en period.  Parvis läser de nonsensord i läslistor i ca 15 minuter. Syftet är att vidareutveckla ordavkodning, flyt och hastighet.

På matematiken har vi jobbat vidare med multiplikation på olika sätt, både teoretiskt och praktiskt.

Under SO-passen har vi lärt oss mer om väderstreck och hur man läser av en karta. I par fick eleverna i uppgift att svara på sant eller falskpåståenden om Sverige i en kartbok. Det var lite klurigt men överlag gick det väldigt bra och flertalet tyckte att det var en rolig uppgift.

På bilden har vi skapat påskrisdekorationer  av lera. När de väl hade torkat målades de med våriga färger och mönster.

Vecka 14 är jag ledig och i stället kommer Malva och Anette vara i klassen. Är det något brådskande är det smidigast om ni hör av er till fritids.

Trevlig helg och glad påsk önskar Annica och Anette

Vecka 14
Måndag:
Annandag påsk
Tisdag:
*Läsläxa  kapitel 22, läsebok + läxbok
Onsdag:

Vecka 15
Tisdag:
*Läsläxa  kapitel 23, läsebok + läxbok (v.16 kapitel 24)
Onsdag:
*Matteläxa på Skolplus