Åk 3, v.16

Hej!

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: Eleverna har arbetat med Robinboken och repeterat förklarande text. De har skrivit egna fabler i par där de fick slå fram handlingen med en tärning. Dessa fabler ska förskoleklassen få lyssna på under nästa vecka.

Matematik: Vi har arbetat med problemlösning i grupper om 3-4 elever. Eleverna har fått problem som de får diskutera fram lösningar på. Sekreteraren skriver ner gruppens lösning på en miniwhiteboard och sen jämför vi svar.

På torsdagsstationerna arbetade eleverna med problemlösning, statistik och sannolikhet samt volym. Vi har repeterat volym och begrepp som liter samt deciliter. Eleverna fick ta ställning till olika påståenden hur mycket vätska olika glas innehöll. Det blev lite blött men roligt 🙂

Under onsdagens matte och svenska fick eleverna beskriva en bild för varandra. En beskrev och den andre skulle rita. Bilden innehöll olika geometriska former och eleverna var tvungna att använda begrepp som: höger, vänster, översta, mellersta, nedersta, ovanför, under, mellan, mitten. Det var lite klurigt med roligt! Många lyckades väldigt bra och andra upptäckte att det är viktigt att kunna höger och vänster 😀

Idag hade vi NP i matematik med fokus på problemlösning. Nu har vi bara två prov kvar i matematik och de tar vi nästa vecka på onsdag samt torsdag.

SO: Vi har de senaste veckorna pratat om yrken, framförallt yrken inom blåljusmyndigheterna. Den här veckan kom vi in på andra yrken och hade en rolig diskussion om vad ni arbetar med! Tanken är att vi på måndag ska öva på att skriva mail och kombinerar då detta med att ni ska få svara på lite frågor vad ni arbetar eller har arbetat med. Vi kommer arbeta vidare med svaren på onsdagen den 24/4 så svara gärna era barn innan dess!

På SO:n ska vi framöver kommer vi även fördjupa oss i närmiljön och dess historia. Vi började lektionen i tisdags med lite expertord.

Vi planerar en ”Hembygdsdag” i närområdet i slutet av maj och att vi i så fall cyklar runt. För att kunna göra det så önskar vi att ni kom med elevens cykel till skolan när det är dags. För att kunna planera vidare skulle vi behöva vet om ditt barn inte kan cykla, om ni inte har någon cykel eller inte har möjlighet att transportera cykeln till/från skolan. Meddela i så fall evelina.johansson@almhult.se snarast så vi kan tänka om.

Bild/Teknik: Vi har precis avslutat projektet med att skapa ett porträtt efter ett kort eleverna fick ta på sig själva, jisses va häftiga de blev!! Konstverken ska få pryda våra väggar i klassrummet ett litet tag innan bilderna blir hemskickade. Nu går vi vidare med lite teknik och denna veckan har vi startat upp med elektricitet och kraftverk. Vi har diskuterat vad de kan om elektricitet och vad elen kommer ifrån. De fick skriva ner vad de önskade att lära sig samt hur de önskade att lära sig det.

I IST Home finns nu tider för utvecklingssamtal. Då pratar vi nuläget och NP. Önskar ni samtal så gå in och boka ett senast 26/4.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma och Johan

Vecka 17:

  • Måndag: Läsläxa kap 24. Idrott.
  • Tisdag:
  • Onsdag: Matteläxa. NP
  • Torsdag: Idrott. NP
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

  • 10/5 lovdag
  • 16/5 idrottsdag F-3
  • 27/5 kulturdag i Stensjöäng
  • 7/6 lovdag
  • 13/6 Skolavslutning på kvällen
Det här inlägget postades i Åk 3. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.