Åk 3, v.19

En kort men intensiv skolvecka. Nu har utvecklingssamtalen dragit igång, så roligt att träffa er.

Eleverna har under fem dagar haft nya platser, som vi nu utvärderat. Det märks på eleverna att det börjar gå mot sommarlov och att veckorna är lite upp å ner med alla lediga dagar. Det har medfört att vi fått repetera våra regler om respekt för klasskompisar och deras lärande samt hur man pratar till varandra, både till barn och vuxna. Så på måndag ändrar vi om lite i platserna 🙂

På svenskan har eleverna arbetat i sina Robinböcker. Veckans kapitel handlade om återberättande text och eleverna har börjat skriva på brev till Janne som blir deras mentor i åk 4. Ett av kriterierna för godtagbara kunskaper i åk 3 är: Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. Det kommer vi fokusera extra på nu fram till sommarlovet. Så eleverna ska renskriva sina brev för hand så snyggt de kan i nästa vecka. Idag hade vi förskoleklassen på besök och eleverna fick läsa sina fabler för dem. De var så duktiga! De läste sina fantastiska fabler tydligt och högt med inlevelse.

Utifrån NP kan vi se att eleverna behöver träna lite extra på klockan, uppställning med subtraktion och cirkeldiagram. Det kommer vi repetera lite extra fram till sommaren. Vi gjorde ett cirkeldiagram av de olika bokstäverna i Rabarberbarbarabarbarbarbarberarbert. Eleverna arbetade idag i mindre grupper med att tolka cirkeldiagram, så jag tror att några redan tycker att det känns enklare.

Nästa vecka är nästan en helt vanlig vecka. På torsdag är det dags för idrottsdag. Så kom på morgonen i kläder som är smidiga att röra sig i. Ta gärna med en vattenflaska och frukt som vanligt. Eleverna i åk 5-6 kommer ha olika lekar vid 6 stationer som F-4 får testa. Lunchen kommer serveras ute.

Hoppas ni får en fin långhelg! Hälsningar Evelina, Emma, Sandra och Johan

Vecka 20:

• Måndag: Läsläxa kap 27. Idrott
  • Tisdag:
  • Onsdag:
  • Torsdag: Idrottsdag: Kom ombytt direkt på morgonen, ta gärna med en vattenflaska. (Obs; duscha får man göra hemma efter skolan).
  • Fredag:

Kommande aktiviteter: