Åk 5 veckoinfo v. 21

Hej!

Då kan vi lägga ännu en vecka bakom oss och nu återstår det knappt tre veckor tills det här läsåret är slut. Det har sagts förr men jag säger det igen: De är otroligt vad tiden går fort när man har roligt!

Det här är en del av vad vi sysslat med de två senaste veckorna:

I matten har vi avslutat geometriavsnittet och det gjorde vi genom att eleverna fick designa en bostad och möblera den utifrån en given budget på 30000 kronor. Det har dragit ut på tiden eftersom barnen gick igång på det här och har lagt mycket lektionstid på att göra ett bra jobb. Eftersom vi måste gå vidare för att hinna med ett avsnitt till innan sommarlovet så får de som inte är färdiga göra klart arbetet hemma. Fredagen 2/6 har jag satt som deadline för när det ska lämnas in.

Avsnittet som avslutar matten i femman handlar om statistik och sannolikhet. Den här veckan har vi börjat jobba med lägesmåtten medelvärde, median och typvärde.

I svenskan har vi arbetat vidare med rättstavning, ordklasser, meningsbyggnad och att skriva för hand.

På engelskan har eleverna redovisat resultatet av arbetet med sina engelska partier. Det sista de gjorde var att hålla tal för klasskamraterna för att beskriva varför just deras parti var det bästa. Vidare så har vi tränat översättning, vi har haft ett litet rättstavningstest och gjort en skattjakt där barnen i grupper gömde ”skatter” på skolan och sedan skrev ledtrådar på engelska till kamraterna för att de skulle kunna hitta dem.

På biologin har vi pratat pollinering och hur olika växter har olika strategier för att bli befruktade. Vi har också börjat prata så smått om bin och det ska vi fortsätta med nästa vecka.

På tekniken har vi haft IKT-pedagogen Martin Cederholm på besök som har hjälpt till med programmering under de två veckor som gått sedan förra infon. Några elever i fyran gav honom smeknamnet ”geniet” 🙂 . Martin var otroligt imponerad av elevernas förkunskaper och deras förmåga att ta sig vidare genom att klura själva men även hjälpa varandra.

Veckans grej stod Elemina för som berättade om de tre svenska hästraserna Gotlandsruss, Nordsvensk och Ardenner. Det var väldigt intressant! Nästa vecka blir det sista gången vi kör Veckans Grej och då är det Jesper som ska berätta om en av svensk fotbolls största profiler någonsin (och det är inte Zlatan).

Annat som hänt de två senaste veckorna: Tisdagen förra veckan var vi i Göteryd och gick den fina kulturstigen med start bakom kyrkan, detta under sakkunnig ledning av Eva Axelsson från Hembygdsföreningen. Eleverna verkade tycka det var kul trots en mångfald av knott och en logistikmiss som gjorde att de fick vänta länge på bussen tillbaka.

Tisdagen denna veckan var vi på besök på fritidsgården Fenix som berättade om sin verksamhet och vad eleverna kan göra från och med i sommar då de räknas som sexor. Det var ett imponerande utbud och personalen på fritidsgården var ett skönt gäng som verkligen kunde ”prata för varan”. Eleverna blev riktigt nyfikna och det verkade som att flera ska följa med på någon av sommarens aktiviteter.

Fritidsgården Fenix

Vi har dessutom fått två husdjur i klassen, nämligen de vandrande pinnarna ”Pest” och ”Kolera”. En mig närstående person fick dem i ofrivillig present och undrade om inte vi skulle ha två ”klasspinnar”, och nu har de sin bostad i klassrummet. Om någon vill vara tillfällig ägare av två vandrande pinnar under sommarlovet så är det bara att hojta till, de är väldigt lättskötta, snälla, tysta och skäller inte ens på förbipasserande cyklister. Dock kan man ana en lite småkaxig attityd, förmodligen beroende på att de är uppväxta i Stockholm… 🙂 .

”Kolera” på upptäcktsfärd i Maya-Mys händer.

Resan till Ven den 9/6 börjar ta form, och i veckan skickade jag ju ut en förfrågan till er föräldrar om mina tankar kring fickpengar. Alla som har hört av sig tycker att det är en bra idé att varje elev får 200 kronor ur klasskassan som också ska täcka hamburgare på hemvägen, så man kan väl anta att det blir det som gäller. Några av eleverna har egen swish och i en del fall har jag fått swishnummer till föräldrar så jag kan skicka över 200 kronor innan resan. Om det är någon som inte hör av sig med swishnummer och där eleven inte heller har något så ser jag till att eleven får 200 kronor kontant några dagar innan vi åker.

Det blev lite oklart med läxan i veckan, och därför bestämde vi helt enkelt att vi skjuter fram alla läxor till vecka 22, vilket också blir den sista ”läxveckan” det här läsåret. Det innebär att de har tolvans tabell till tisdagen 30/5 och läsläxan/glosläxan i engelska blir densamma som i förra inlägget och ska vara klar till torsdagen 1/6.

Glosläxa till 1/6:

face – ansikte

failed – misslyckades

fantastic – fantastisk

fascinating – fascinerande

fast- snabb

fat – fett

fear – rädsla

fence – staket

few – få

fight – slåss

finally – slutligen

finish – avsluta

flour – mjöl

follow – följa

fool – dåre

forehead – panna

forest – skog

Ha en bra helg! / Janne

 

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

8/6 KM i friidrott (Gäller delar av klassen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.

Det här inlägget postades i Åk 5. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.