Förskoleklass v.6

Vi har nu en härlig vinter. Då några föräldrar har varit supersnälla och spolat en is till oss har mycket tid ägnats åt att åka skridskor. Vi började måndagen med att ha skridskor på idrotten och trots att tekniken hade strulat, det kom inget pling i er mailkorg, så hade många skridskor med sig. Vi kommer att åka skridskor på måndag också.

Veckans bokstav har varit T och tecknet för T är nästa samma som ordet tack. Vi har tränat extra på att säga tack för maten.

Eleverna har funderat på om is flyter eller sjunker om man lägger det i vatten. Flest trodde att det flyter men för att vara riktigt säkra tog vi isklumpar och slängde i ån. Alla fick slänga varsin och det var lika spännande varje gång om den skulle sjunka eller flyta. När vi var klara var vi överens om att is flyter i vatten.

Med allahjärtansdag i antågande har vi funderat på vilka ord vi tycker är snälla ord och tränat på att skriva dem i hjärtan. De har även gjort egna vinterhjärtan med vintriga ord.

Eleverna har tränat på att klippa och klistra genom att göra en figur. De har blivit mycket bra på att klippa nu och även på att följa en instruktion.

Melodifestivalen är nu i full gång och varje fredag röstar vi på de bidrag som vi tror ska vinna. Spännande att se om klassen tycker samma som svenska folket.

Eleverna har fått i läxa att över helgen ta en bild på sin katt, om man har någon. Vi har bokstaven K som i katt nästa vecka.  Maila bilderna till evelina.johansson@almhult.se eller till cecilia.weikel@almhult.se. Tack för hjälpen.

Vi har uppmärksammat att en del elever gör väldigt höga onödiga ljud, både i kapprummet och i klassrummet. För att de ska förstå att det handlar om att vara rädda om våra öron har vi förklarat vad Tinnitus är. Så Tinnitus är ett nytt ord som era barn har lärt sig denna vecka, prata gärna vidare med era barn om det.

På fredag nästa vecka ska vi vara ute och åka pulka. Ta med varma kläder, pulka och hjälm. Eleverna får även ta med sig en liten fika eftersom de tyckte att det var så mysigt förra gången.

Ha en trevlig helg önska Evelina och Cissi

v.7 Måndag Skridskor

Fredag Pulka, hjälm och fika

v.8 Sportlov

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.