Åk 2-3 v. 7

Tänk att det redan är dags för sportlov! Vi får hoppas att kylan återkommer innan all snö har töat bort så att vi får njuta av vintervädret över lovet i alla fall.

På No:n gjorde vi ett litet uppehåll i ljud och ljus-arbetet för att prata om djur på vintern. Planen var att gå en promenad för att titta på djurspår i snön men på grund av kraftigt snöfall fick vi ställa in det. Istället tittade vi på flera filmer om vintern samt om djurlivet i fjällvärlden. Det blev också en hel del prat, då många elever hade mycket spännande att berätta om egna upplevelser och berättelser om harar, lodjur, vargar och andra djur. 🙂

På matten har tvåorna fortsatt med division och bråk. De har spelat bråk-bingo och gjort ett test på kapitlet. Treorna har också tränat bråk, genom att repetera begrepp, gjort ett gammalt Np-prov och jobbat i matteboken.

De flesta elev-par börjar bli färdiga med berättelserna på svenskan men vi behöver något pass till för att gå igenom och förbättra texterna ytterligare. Tvåorna har dessutom genomfört läsförståelsetestet Legi Lexi på iPad.

Den här veckan har vi jobbat med det lutande planet på tekniken, vilken är den sista av ”de mäktiga fem”. Eleverna har planerat och ritat en skiss om hur deras kulbanor ska byggas på nästa teknikpass. De var väldigt kreativa och hade många idéer. Det ska bli intressant och se hur de blir!

Mellan v. 9 – 11 kommer Sara vara med oss i klassen. Hon går sista året på barn och fritidsprogrammet och gör sin APL hos oss.

Under sportlovet har eleverna ingen ordinarie läsläxa. De har fått hem ett papper där de ska färglägga snöflingor vid varje läsningstillfälle för att uppmuntras till att läsa mycket även under lovet. Jag kommer att lägga upp några olika matematikuppgifter på www.matteappen.se för treorna. Dessa är frivilliga att göra men jag rekommenderar att träna lite extra. Användarnamn och lösenord finns på baksidan av läs-pappret.

Jag önskar er ett skönt lov!
Mvh Annica

Åk 3 simning