Förskoleklass v.7

Vi började även denna vecka med att åka skridskor på den fantastiska isbanan på skolgården. Eleverna har verkligen utvecklats och klarar nu att åka slalom mellan koner och hämta ärtpåsar. Dansstop var lite klurigt när de fortsatte att glida iväg på sina skridskor trots att musiken tystnat.

Vi har arbetat med bokstaven K denna veckan och katter har varit vårt tema. Alla som ville har fått visa sina katter och fått berätta om dem. Vi har även lärt oss rita en katt och klippt och klistrat katter. Rörelsepauserna har även de innehållit katter och vi har dansat som katter.

Vi har arbetat med ljud och fått lära oss hur man gör en egen telefon. Det var många tankar kring hur ljudet transporteras. Vi fick lyssna på olika ljud och gissa vad det kunde vara. Sedan fick var och en gå och spela in ett ljud och spela upp för sina kompisar som fick gissa vad det kunde vara.

Vi har varit ute i snön och försökte bygga en igloo. Vi hann inte riktigt klart men vi kom långt med ett gott samarbete. Vi blev helt svettiga av det hårda arbete så sedan låtsades vi att snön var en sjö och tog oss en liten simtur i den härligt mjuka snön. Det var roligt.

Veckan avslutades i pulkabacken. Det var inte så lätt att åka till en början då backen var full av snö. Men med hjälp av åkmatta och en vuxen trycktes snön ner och eleverna fick ett stråk som gick att åka snabbt i. Vi åt frukt/fika i vindskydden innan vi gick tillbaka till skolan.

Vi har fortsatt rösta på vilka bidrag som ska vinna och det är lika spännande varje vecka att se om vi tycker som övriga Sverige. Förra veckan tyckte övriga Sverige som f-klassen 🙂

Tiden går fort och nu stänger snart skolinspektionens enkät. För att de ska kunna redovisa ett tillförlitligt resultat krävs minst 65 % svar, just nu har vi 57 % i f-klass. Så glöm inte att svara 🙂 Klicka här

Vi vill önska er alla ett härligt sportlov, så ses vi igen v.9. / Evelina och Cissi

____________

v.8 Sportlov

v.9 torsdag 4/3 åker vi buss till Microsculpture i Älmhult

v.13 Påsklov

v.14 tisdag 6/4 Studiedag

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.