Förskoleklass v33

Här kommer lite info om vad barnen gjort sin allra första vecka i förskoleklassen. Cissi var dess värre sjuk hela veckan så det är jag (Ann ) som haft förmånen att ha era barn. Filippa, Johan och Nilla har också varit med i klassen någon dag var.                               Barnens allra första dag ägnade vi åt att lära känna varandra. Barnen hann också med att göra ett självporträtt och leka lite i gymnastiksalen och på fritids. På tisdagen pratade vi om hur vi gör med våra kläder och skor i kapprummet. Vi pratade också om vår magiska tröskel in till klassrummet =).  Barnen målade en del uppgifter och ritade även en teckning var på ett extra stort papper som ska bli till ett underlägg.    Onsdagen ägnade vi åt ”hur är jag en bra kompis”. Vi började med alla barnens tankar runt det:  man kan kramas, säja hej, hålla någon sällskap, mysa tillsammans, leka roliga lekar, bestämma tillsammans, trösta, vänta på kompisen och även ibland säja förlåt. Många kloka ord!  Barnen målade sedan en kompisbild med Nalle puh. På fritids lekte vi fruktsallad och efter lunch ritade och klippte vi ut en hand som ska bli till en kompisblomma. I torsdags jobbade vi med matematik. Vilka siffror finns det? Vi skrev, målade och pratade om siffran 0 och 1. Vi tränade även på att följa olika linjer. Inne på fritids lekte vi Pomperipossa =namn lek. På fredagen fortsatte vi med matte fast på digitalt vis. Vi jobbade i något som heter skolplus. Efter rast , frukt o högläsning fick barnen pussla och spela memory spel. Därefter var det dax för veckans sista lunch, alla barnen äter med god aptit.

Nu är vi inne i andra veckan ! Info om allt roligt vi gjort denna veckan kommer senare.

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.