Åk 1 vecka 5

Hej allesammans

Under vecka 5 har vi bland annat gjort följande:

• Haft ”cirkelgympa” under idrotten. Eleverna delades in i mindre grupper och turades om att tex slå kullerbyttor, hoppa hopprep, klättra i ringarna, öva motorik i ribbstolarna osv. Som uppvärmning lektes det under hökens vingar kom.
  • Vid våra mattepass har vi fördjupat vår kunskap gällande vad = betyder. Genom olika praktiska övningar och genom övningsuppgifter i vår mattebok har vi förstått att summan ska vara lika mycket på båda sidor om likhetstecknet.
  • Veckans bokstav har varit Åå och vi har pratat om att den är en vokal och därför kan låta på två olika sätt. Barnen har fått testa att och placera in olika ord på ”rätt våning” i vokalhuset beroende på om den är lång eller kort. Vi har också talat om vikten av att placera ut ringen över å för annars blir det ju en helt annan bokstav.
  • Eftersom vi jobbar med våra vinterfåglar/stannfåglar på No:n så har eleverna fått skapa egna fågelmatare av ett tomt mjölkpaket som grund och sedan fick fantasin flöda fritt. Oj vilka fantastiskt fina och kreativa alster som skapades. Så kul att få stå vid sidolinjen och titta och lyssna på i de mest underbara konversationer (bryr sig fåglar egentligen om det är ljusgult eller mörkgult vid ingången och undra om fåglar har något luktsinne är några urval på härliga tankegångar).
  • Vid musikpasset i torsdags fick vi åter igen följa med konsertpatrullen in i ett konserthus och möta lite olika människor där som berättade om sina yrken. Vad gör egentligen en dirigent och varför behöver musikerna noter? Fråga gärna ert barn angående det?

Övrig info:

Jag och Evelina har beslutat att vi behöver göra en kraftansträngning gällande vår läsutveckling/läsförståelse lite extra under en period. Detta kommer innebära att vi kommer att läsa och jobba med läsförståelsen lite intensivare under skoltid och att vi också skulle behöva er hjälp att göra detsamma hemma under 2 veckor. Vi kommer att skicka hem ytterligare information på måndag hur vi har tänkt att detta ska gå till.

Vi vill också passa på att informera er om att barnens vattenflaskor är hemskickade idag. Vi anser att detta med att ha en flaska stående ute i korridoren inte riktigt har fungerat och att vi nu istället ska prova att ge eleverna personliga glas som de får dricka ur efter de kommer in från rasterna och så hoppas vi att detta begränsar springandet ut från klassrummet.

Med detta sagt vill vi önska er en trevlig helg!

Mvh/Sandra, Evelina och Maria

Vecka 6

Måndag: läsläxa till fredag. Kapitel 16 till 11/2.

Tisdag: Idrott, ta med gympakläder (inte skor) och handduk så ni kan byta om och duscha.

Fredag: Läxan lämnas in.

Kommande aktiviteter