Åk 3 v. 5

Förra veckan var även jag drabbad av den berömda flunsan och då tog Sandra, Manuela och delvis Johan hand om klassen. Den här veckan har  jag och nästintill alla elever varit på plats igen, härligt!

Nu står det inte på förrän det är dags för nationella prov i svenska och matte. Proven kommer genomföras mellan v.11-20. Resultaten används som ett visst stöd för den slutgiltiga kunskapsbedömningen för åk 3 samt som uppföljning av behov av stödinsatser och överlämning inför åk 4. Önskar ni veta mer om de nationella proven och bedömning är ni självklart välkomna att höra av er till mig.

Den här veckan har vi redan börjat förbereda oss lite smått inför nationella proven så att eleverna ska känna sig helt trygga och bekväma med upplägget och genomförandet, som vilken lektion som helst. Eleverna har fått göra ett gammalt prov i läsförståelse av berättande text. Vi har även repeterat och tränat på hur man skriver en faktatext genom att använda ämnesspecifika begrepp och stödord.  Eleverna jobbade på superbra!

På matten har vi fortsatt att träna division och sambandet multiplikation och division.

I SO jobbar vi vidare med området aktuella samhällsfrågor i media. Vi har tittat på några avsnitt från Lilla Aktuellt och letat nyheter både i fysiska tidningar och på internet. I par har eleverna valt en nyhet ur valfri media och skrivit om den. På måndag ska eleverna redovisa sina nyheter, då vi inte hann det i torsdags. Samma uppgift har eleverna i läxa till nästa torsdag v. 6  (de fick med ett läxpapper hem igår). I och med att vi redan har gjort det en gång i skolan, så bör alla ha koll på hur de ska göra.

I NO har vi genomfört några praktiska laborationer om magneter och magnetism. Bland annat har vi undersökt hur många gem som kan hänga från en magnet, vilka material som släpper igenom magnetism samt om man kan göra en sax magnetisk.
Många jobbade på bra men några elever behöver träna mer på att ta eget ansvar över sitt eget lärande och sin uppgift när vi jobbar i ”friare arbetsformer” som till exempel laborationer/experiment.

På tekniken jobbade eleverna om tekniska lösningar som människan har härmat naturen.

Sedan tidigare har eleverna önskat att själva få planera och hålla i en aktivitet under elevens val. Idag har eleverna planerat aktiviteter som de i par eller mindre grupper ska få hålla för övriga klassen på fredagar.

Simningen flyter på bra! Några elever har blivit godkända i simningen och de följer med till simhallen även fortsättningsvis.

Det är viktigt att ni kommer ihåg att sjukanmäla ert barn varje dag som barnet är sjuk via IST. Det fungerar att skriva in frånvaro flera dagar framåt om man vet med sig att barnet ska vara hemma flera dagar. Det är också viktigt att ni meddelar köket om det är så att ert barn äter specialkost och är frånvarande. Meddela köket innan kl. 9 på sms eller mail 076-6970606, almhult-ryforskok@almhult.se

Jag önskar er en skön helg!

V.6
Måndag:
Simning, ta med badkläder och handduk.
Tisdag:
Läsläxa kapitel 18 + lilla läxboken
Onsdag:
Simning, ta med badkläder och handduk.
Torsdag:
SO-läxa, välja och skriva om en nyhet.
Fredag:

Matteläxa, några få matteuppdrag om division på matteportal.se .

Kommande

v.3-7 måndagar och onsdagar simning