Åk 1 vecka 12

Hej allesammans!

Ännu en vecka är till enda och detta är lite exempel på vad vi har gjort under veckan som gått:

• Skolan har haft invigning av vår fina ”nya” skolgård. Det bjöds på fika och olika aktiviteter i det fina vädret och det var så härligt att se hur gemenskapen och glädjen spred sig när eleverna blandade sig från F-klass till 6:an.
  • I svenskan har vi jobbat med Ff på olika sätt. Vi har bland annat letat Ff ord utifrån en bild och sedan delat med oss av vår kunskap med klasskamraterna i en kooperativ övning som heter En för alla. Eleverna har också läst högt från sin bänkbok tillsammans med en kamrat.
  • Idag har vi fortsatt jobba med våra individuella svenskamål med hjälp utav vår Ipad och skrivit i vår skoldagbok om vad vi gjort i veckan. Kolla gärna i den och skriv en liten uppmuntrande kommentar till ert barn.
  • Räknehändelser och problemlösning med subtraktion har vi jobbat med på våra mattepass. Att dela upp tal i talcirklar är bland annat ett sätt som vi har testat för att se subtraktionen framför oss.
  • Med Rosanna har eleverna fortsatt jobba med Europakartan. Med hjälp utav ett häfte fick de färglägga hav, land och berg i olika färger.
  • På musiken har barnen fått tittat på en kort animerad film om Peter och vargen. Varje karaktär ur sagan var gestaltade med hjälp utav ett instrument från symfoniorkestern och sedan samtalade eleverna om filmen och instrumenten.
  • På NO passet pratade vi om hur långt det tar för jorden att rotera ett varv kring sin egen axel samt hur långt tid det tar för joden att kretsa ett varv runt solen. Vi diskuterade även vart månen har för position i förhållande till jorden och för att konkretisera allt detta så fick barnen pyssla ihop ett ”mini solsystem”. Nästa vecka ska vi lära oss mer om månens olika faser.

Vecka 13

Måndag: Ingen vanlig läs läxa. I stället ska man ska skriva minst 5 meningar om sin ”hemmavecka” i sin skoldagbok samt rita en bild till. Tex Jag har hoppat studsmatta, Vi i familjen har hälsat på mormor och morfar, Jag har ätit spagetti och köttförsås till kvällsmat osv. Påminn gärna om stor bokstav i början på meningarna, mellanrum mellan orden, punk, vilka bokstäver som ”går ner i källaren” osv. Sedan vill vi även att barnen själva försöker att skriva vilka ljud de hör när de säger orden inte att de skriver av något ni vuxna har skrivit  (i den mån det går givetvis).

Tisdag: Idrott.

Fredag: Ta med skoldagboken.

v.15 Påsklov

v.18-19 Preliminärt utvecklingssamtal