Förskoleklass v 13

Nu har ännu en vecka swishat förbi. Eleverna lär sig nya saker varje dag och vi kan se stora framsteg. Det är en härlig klass där vi upplever att eleverna vill, vågar och kan ta sig an nya utmaningar.

På gympan hade vi en ny sammarbetsövning där eleverna hade ärtpåsar på huvudet, när man tappat sin ärtpåse fick man vänta tills någon kom och hjälpte en att få ärtpåsen på huvudet igen. Det hördes många glada skratt och alla hjälptes åt. Sedan lärde de sig att spela ”Spökboll”, en bollek där det är många regler och eleverna klarade att lära sig alla dessa regler på en gång. Bra jobbat!

Vi har fortsatt läsa i ”Handbok för superhjältar” och nu läst den 5:e boken. Sedan läste vi en fristående berättelse där eleverna själva är en superhjälte och man bestämmer tillsammans hur man går vidare. Första gången valde eleverna så att det i slutet inte blev att de lyckades med uppdraget, men andra gången gick det bättre.

I matte har vi denna vecka valt att fokusera på att mäta och väga. De har fått mäta sig uppe hos skolsköterskan och det var spännande att se hur många centimetrar man var. Vi pratade om cm, dm, och m. Barnen provade också på att  mäta med linjal. Vi jobbade med olika olika begrepp som t ex lång, längre längst, tung, tyngre tyngst.

Vi avslutade veckan med att arbeta med drakar då veckans bokstav har varit D. De fick leta efter drakägg och sedan fantiserade vi kring dessa äggskal som vi hade hittat på skolgården. Sedan fick de arbeta två och två och berätta en saga om en drake som skulle innehålla början, mitten och ett slut. De ritade även bilder till sagan. Nästa vecka ska vi lyssna på varandras sagor, det ska bli spännande.

Ha en härlig helg

Cissi, Ann och Hanna

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.