Åk 3 v.16

Hej hej!

Den här veckan har vi jobbat vidare med klockan, tidsskillnader och tidtabeller på matten.  Vi har passat på att ha några matteaktiviteter utomhus i det härliga vädret, där vi lekte ”mattetjuvarna” samt löste kluringar med pinnar i smågrupper.

I svenskan har vi bland annat gjort övningen ”två sanningar och en lögn” om påsken i färggrupperna, fortsatt tränat stavning e/ä på olika sätt och spelat språkutvecklande spel.

På No:n pratade vi om lungor, hjärta och blod samt tittade på en film om hur lungorna fungerar.

I torsdags på So:n,  fick vi möjlighet att delta i en digital skolvisning från Evolutionsmuseet i Uppsala. Museipedagogen Johan berättade spännande fakta om dinosaurier och andra djur som levde för många miljoner år sedan. Vi fick se några olika skelettdelar samt modeller av dinosaurier.
Eleverna har även äntligen fått trä på sina tidigare modellerade djurtänder på läderband. Halsbanden blev superläckra!

Trevlig helg!

V.17
Måndag:

Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Tisdag:
Läsläxa – ta med skrivläxan och läsloggen (detektiven).
Onsdag:
Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Torsdag:
Fredag:

Matteläxa- Några har arbetsblad om repetition av digitala klockan, några ska träna på att avläsa tidtabell.

Kommande

27/5 Lovdag