Veckobrev klass 2, v. 16

Hej alla!

Denna kortveckan har eleverna fått förbereda sig till utvecklingssamtalen. Alla har fått anteckna vad de tycker om olika ämnen och vad de själva tycker de är bra på. I par har eleverna fått öva på att hålla i sitt egna utvecklingssamtal med hjälp av en färdig PowerPoint.

I svenskan har vi skrivit om påsklovet och arbetat med välskrivning och arbetshäften. I matematiken har vi repeterat multiplikationstabellen och arbetat i matteportalen. I SO har vi tittat på arkeologens dotter och gjort uppgifter i arbetsboken om historiska källor. Idag har eleverna fått göra färdigt sina ”tandhalsband”, på grund av frånvaro är inte alla helt färdiga. Dessa ”djurtänder” är skapade av lera och har trätts på ett läderband. De blev fantastiskt coola! 🙂

I torsdags fick vi möjlighet att delta i en digital skolvisning från Evolutionsmuseet i Uppsala. Museipedagogen Johan berättade spännande fakta om dinosaurier och andra djur som levde för många miljoner år sedan. Vi fick se några olika skelettdelar samt modeller av dinosaurier. De som ville fick ställa frågor eftersom visningen var live.

Nästa vecka kör vi igång med matteläxa från måndag till måndag. Ett tag framöver kommer matteläxan att vara i pappersformat eftersom många glömmer att göra den när den är digital. Läsläxan är också från måndag till måndag. Vi är snart färdiga med diamantjakten men då kommer läsläxan att bli med hemlånad bok från biblioteket istället.

Jag önskar er en fin helg!

Vecka 17

• Måndag, matteläxa (papper) och läsläxa kapitel 24
  • Tisdag, idrott utomhus (ombyte och duschartiklar)
  • Onsdag, slöjd