Åk 3, v.19

Hej hej!

Den här veckan har eleverna genomfört Legi Lexi-tester, kartläggning av läsfärdigheter i svenskan. Vi har lite kvar som vi gör färdigt nästa vecka. Eleverna har tränat att skriva listor, både för hand och på iPad, tränat stavning av sj-ljudet och jobbat med individuella mål.

I matten har vi repeterat multiplikationstabellerna samt multiplikation med 100 och 1000. Vi har repeterat alla delar av det senaste kapitlet i matteboken.

Under So:n har vi lämnat bronsåldern och fokuserat mer på järnåldern. Under dagens No lärde vi oss allmänt om våra sinnen. Vi läste och samtalade först tillsammans och därefter gick eleverna en frågejakt i par, där de diskuterade och svarade på frågor om ämnet. Superbra samarbete och engagemang!

Idag hade vi en härlig utedag uppe vid stora kullen. Förutom No genomförde vi 36-leken i våra färggrupper, fikade, lekte samt grillade korv. Ca. en kvart efter att vi kom tillbaka till skolan började det regna, så vi tajmade verkligen vädret väl. 🙂

På torsdag 19/5 kommer F-3 ha en idrottsdag som åk 6 anordnar mellan kl. 8-11. Eleverna kommer ombytta till idrottskläder på morgonen och om det är regn behöver eleverna ha en regnjacka på sig. Det är ok att ta med sig en vattenflaska och en extra frukt om de behöver lite mer energi. Efter lunch har vi ordinarie undervisning.

På fredag 20/5 kommer en naturpedagog på besök. Vi kommer vara ute mellan kl.9-11 och behöver därför ha med oss kläder efter väder.

Trevlig helg!

V.20
Måndag:

Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Tisdag:
Läsläxa – ta med skrivläxan och läsloggen (cowboyen).
Onsdag:
Idrott utomhus, ta med ombyte, skor och handduk.
Torsdag:
Idrottsdag förmiddag, kom ombytta i träningskläder på morgonen.
Fredag:
Matteläxa på matteportal –  repetition multiplikationstabeller.
Besök och undervisning av naturpedagog- ta med kläder efter väder.

Kommande:

19/5 Idrottsdag som åk 6 anordnar.
20/5 Lektion med naturpedagog från Miljöspanarna
27/5 Lovdag