Veckobrev klass 2, v. 19

Hej alla!

Denna veckan startade vi med jobb och avslutade med trevligheter. Nu är vi nästan helt färdiga med vårt skrivprojekt ”magiska dörren”. Vi har skrivit en bokrecension av vår läsebok Diamantjakten. I matematiken har vi jobbar på med bråk. Eleverna har fått tillverka sina egna bråkremsor. Vi har jobbat med hel, halv, tredjedel, och fjärdedel. Bråkremsorna har vi till att göra den abstrakta matematiken mer konkret.

På engelskan har vi arbetat i grupp och haft stationer där eleverna gjort olika spel och uppgifter. Eleverna har även fått titta på The Muzzy som är en lärfilm. I NO har vi tittat på en film som fokuserar på synen, eleverna har fått fundera på hur det skulle vara att inte kunna se. I SO har vi i grupp repeterat jägarstenåldern och bondestenåldern.

Idag var eleverna mycket taggade inför teaterföreställningen Guldet. Vi åkte buss till Live arena tillsammans med åk 1. När vi kom in var det mörkt och mystiskt. Eleverna fick många skratt. Teaterföreställningen var rolig, spännande, mystisk och lite läskig. Efter föreställningen fick vi träffa en skådespelare, vi fick ställa frågor och bjöds på varsin ”guldklimp”. Det var glada elever som lämnade Live arena.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 20

• Måndag, matteläxa (multiplikationstabellen.se, 3:ans tabell) och läsläxa egen bänkbok, minst 20 min (läxor från 16/5 – 23/5)
  • Tisdag, idrott utomhus (ombyte och duschartiklar)
  • Onsdag, slöjd