Förskoleklass v 19

Veckans bokstav har varit C som i Cirkus. Cirkus har också varit vårt tema denna vecka. Vi har fördjupat oss i olika sorters konster som kan förekomma i en cirkus. Vi har målat en gemensam cirkus där vi tränade på att samarbeta, vilket gick väldigt bra. Alla hjälptes åt och såg till att alla fick plats att rita och nya idéer togs emot och förverkligades på pappret. Vi har tränat på att rita efter en muntlig instruktion i ett häfte. Vi har trollat och jonglerat i klassrummet. På måndag ska vi visa upp våra konster för varandra i klassen.

Vi startade veckan med en busstur till Älmhults bibliotek. Där fick eleverna en rundtur och blev visade hur man gör när man lånar böcker. Att lånekort är gratis var något som förvånade många. De fick höra en saga i sagohörnan och till slut var det en skattjakt. Vid skatten stod Carl von Linné i egen hög person. Eleverna fick höra Carl von Linné berätta om sitt liv både som elev och som lärare. Att han hade en apa och hade träffat kungen gjorde inte berättelsen mindre intressant:-) Sedan fick alla eleverna varsin bok om blommor. Denna kommer vi att arbeta med nästa vecka, lagom till avslutningen kommer de att få hem sin bok.

På musiken fick eleverna prova på att spela på ett golvpiano och på rören. Spännande att spela med fötterna och det gick väldigt bra också.

På tisdag den 17 maj kommer vi att få besök av en naturpedagog. Det innebär att vi är ute hela dagen, mat äter vi i matsalen som vanligt. Men en fika att ta med ut i skogen på fm är alltid uppskattat. Någon liten fika så som en bulle och saft eller något liknande. Godis och läsk lämnar vi hemma. Dricka flaska med vatten och ett sittunderlag är också att rekommendera. Bra skor att gå i skogen med är också bra att ha.

På torsdag den 19 maj kommer vi också att vara ute hela dagen och då ska vi ha friluftsdag. Här är det bra om man har mjuka kläder och bra skor att springa i. Vattenflaska och den vanliga frukten blir bra denna dagen.

Ha en trevlig helg önskar vi er

Ann, Hanna och Cissi

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.