Veckoinfo åk. 4 v. 19

Nu drar det ihop sig så smått mot terminsslut, och det märks på eleverna. Det är mycket spring i benen och myror i baken, alltså precis som det ska vara i slutet av läsåret.

Jag måste än en gång få tacka för den oväntade uppvaktningen i måndags, det gjorde mig väldigt glad!

Nu vet jag lite mer om hur skolavslutningen är tänkt att vara. Så här är det sagt:

Det hela drar igång klockan 17:30 den 9/6 (alltså inte 18:00 som jag skrev förra veckan). Vi håller till på gräsplanen på ”baksidan” där det kommer att bli allsång och traditionellt tal av Lotta. Elever och personal kommer också att fika och då finns det ett önskemål: Om föräldrar har fika med sig så vill vi att man väntar med det eftersom ett antal elever på skolan då förmodligen kommer att fika med föräldrarna i stället för med klasskamrater och personal.

När vi tycker att det passar så ringer vi in eleverna och då går de till klassrummet. Föräldrarna får stanna kvar ute och nu passar det utmärkt att plocka fram ev. medhavd fika.

Klockan 19:00 är det dags för utspring och sommarlov!

Ännu är det emellertid lite kvar av skolåret, och det här är en del av det vi gjort i veckan:

På engelskan har vi jobbat med verb i preteritum (dåtid). Vi har också tränat på att prata inför klassen där eleverna har fått berätta något om sig själva, till exempel fritidsintressen eller favoritmat.

På matten har vi fortsatt att arbeta med multiplikations- och divisionsuppställningen, nu med tresiffriga tal och rest. Vi har också hunnit med en del problemlösning.

På svenskan har vi jobbat med sambandsord och improviserat fram olika berättelser och sagor med hjälp av givna sambandsord. Vi har också börjat med en ny högläsningsbok, och eftersom alla eleverna tyckte att ”Ärret” av Petrus Dahlin var väldigt bra så blev det ännu en bok av samma författare, ”Kurragömma”.

På fysiken har vi jobbat vidare med rymden, vi har pratat om månen och om de andra planeterna i vårt solsystem. Eleverna är verkligen intresserade av det här ämnet!

Veckans Grej stod Ella och Maya-My för, och den handlade om Harry Potter. Ledtråden till nästa vecka är ”Rymdfarkost med otursnummer”.

På måndag tar Linnea hand om klassen de första lektionerna eftersom jag är i Ljungby då och provar ut en ny hörapparat. Det borde jag, enligt eleverna, gjort för länge sedan. För att citera en av dem: ”Det behöver du verkligen. Vi har sagt rätt svar på mattetalet på tavlan tre gånger!” 🙂

Det som händer den närmaste tiden är:

• Biologi: Prov om kroppen tisdagen 17/5
  • Cykelutflykt till Gustavsfors fredagen 20/5. Det eleverna behöver ha med är, förutom cykel och hjälm, en vattenflaska och eventuellt någon frukt eller smörgås som mellanmål. Resten fixar jag och Cilla.
  • Vandring på Skåneleden torsdagen 2/6
  • Matteprov på kapitel 4, 5 och 6 tisdagen 7/6

Glosläxan till 19/5 är den sista för det här läsåret och den ser ut så här:

Obligatoriska:

cage – bur