Förskoleklassen v 22

Då har vi avklarat den sista hela veckan i förskoleklassen. Nästa vecka är det endast tre skoldagar. Tänk så fort ett läsår går!

Vi startade veckan med att gå igenom det senaste elevrådsprotokollet. Därefter fick barnen rösta fram vilken låt de vill springa ut till på avslutningsdagen. På gymnastiken fick barnen också bestämma vilken lek de ville leka som uppvärmning. Det blev Godistrollet. När vi lekt klart leken spelade vi brännboll och räknade för första gången poäng.  Efter rast och frukt tränade vi avslutningssångerna och sedan arbetade vi med att göra klart i alla våra häften.

I tisdags jobbade vi lite med värdegrunden som bla innebär hur vi är mot varandra. Vi tittade på olika filmer och pratade efteråt om dessa och vad barnen anser vara rätt. Efter fri lek gick vi till musiken som Evelina höll i som vanligt. I slutet av dagen tränade vi åter igen sångerna.

Onsdagens arbete var med dikter. Vi läste dikter. Vi skrev också egna dikter och ritade bilder till dessa.

Torsdagen ägnade vi åt matematik. Vi turades om att vara lärare och hitta på tal på stora tavlan, som alla fick skriva och räkna. På ipaden räknade vi också utifrån vår egen förmåga. Vi hann även med att spela bingo.

Idag fredag har vi fortsatt med att räkna lite. Efter arbetade vi med färglära och jobbade med grundfärgerna röd, grön, gul och blå. Därefter fick barnen rita ett mönster som skulle vara till en snurra som de sedan fick måla. Det blev många spännande färgkombinationer! I slutet av dagen målade vi små får. Dessa kommer vi fortsätta med nästa vecka.

OBS! Vi planerar en liten utflykt på onsdag fm. Var snäll skicka med barnen kläder efter väder och en liten fika (får lova att innehålla en kaka eller bulle. Dock inte godis). Vi behöver även barnens bilkuddar. Blir det alldeles för dåligt väder tar vi en picknick inomhus.

Hoppas att ni alla får en riktigt skön och härlig långhelg!

Hälsn Ann  Cissi  Hanna

Ps.  Skolavslutningen blir på torsdagskvällen 9/6  kl 17.30. Se tidigare inlägg här på bloggen från den 13 maj.

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.