Veckoinfo åk. 4 v. 22

Då var den sista ”riktiga” skolveckan i årskurs 4 till ända. Det är helt otroligt vad det här läsåret har gått fort!

Veckans stora händelse var naturligtvis vandringen på Skåneleden från Osby till Verum i torsdags. Jag kan inte nog berömma eleverna, jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att det skulle gå så bra och att attityden skulle vara så positiv under hela den 21 km långa vandringen. Med elevernas tillåtelse lade jag ut några rader om det på Facebook och Instagram och det var många, inte minst kolleger på andra skolor, som uttryckte sin häpnad över deras prestation. Jag och Cilla vill också passa på att tacka Nicolina och Jenny för deras assistans vilket möjliggjorde att vi kunde genomföra arrangemanget.

På engelskan i veckan har eleverna fått göra egna quiz som de har kört inför klassen. Det var av den klassiska modellen där man får 5 poäng om man klarar det på första ledtråden o.s.v. ner till 1 poäng. Barnen var väldigt kreativa och duktiga!

På matten har vi avslutat kapitlet om programmering och repeterat de övriga områdena som kommer på tisdagens matteprov. Flera elever har tagit hem sina matteböcker för att träna inför provet och i sina anteckningsböcker har de skrivit upp sidor som kan vara bra att förbereda sig med.

Mycket av svenskan har försvunnit även denna veckan eftersom annat har fått prioriteras så här på upploppet av läsåret, men de har i alla fall hunnit jobba en del med de Power-Points som de började på i förra veckan.

Vad gäller fysiken så har vi haft en lektion i veckan, och vi har nu börjat runda av ämnet rymdfärder. Som avslutning ska eleverna skriva en faktatext om en av planeterna i vårt solsystem.

Den kommande veckan så stannar vi hemma på måndagen och viftar med den svenska flaggan, på tisdag är det den sista skoldagen då vi läser enligt schemat och då har barnen matteprov på kapitel 4, 5 och 6 i boken och på onsdag och torsdag så ägnar vi oss åt städning, lekar, filmvisning och en del annat som hör läsårsavslutningen till. På torsdag kväll är det dags för den traditionella skolavslutningen/utspringet och mer info om det har ni i ett eget inlägg på bloggen skrivet av Evelina den 13/5.

Trevlig nationaldagshelg! // Janne

Det här inlägget postades i Åk 4, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.