Åk 1, v. 35

Hej hej!

Veckan började med att vi gick igenom veckans bokstav som är Ii.  Bland annat samlade vi i-ord utifrån en samtalsbild på storskärm, lyssnade efter ljud i olika ord och  jämförde stora och lilla bokstaven. Därefter gjorde vi övningen ”mina ord och dina ord”. Det går ut på att eleverna skriver egna i-ord på sin Ipad och därefter går de runt och ”får” kompisars ord som de själva inte har skrivit och skriver dessa på sin egen Ipad. Många tog det på stort allvar och fick ihop många ord.

Efter lite frukt och högläsning var det dags att gå till nya cykelbanan för invigning. Där hölls det tal, spelmän spelade och elever i åk 6 cyklade och sparkcyklade igenom invigningsbandet. Det bjöds också på bulle och festis innan vi traskade tillbaka till skolan.

Under veckans mattelektioner har vi fortsatt jobbat med begrepp och ”dagens siffra” på många olika sätt i par. Vi har äntligen fått våra matteböcker Singma som vi börjat jobba i lite smått. Varje lektion börjar alltid med att vi först går igenom momentet och arbetar tillsammans, därefter jobbar vi i par för att slutligen jobba i sin egen övningsbok.

I tisdags gick vi igenom läsläxan genom att läsa tillsammans, prata om svåra/nya uttryck och innehållet. Vi har även jobbat i tillhörande arbetsbok och på den digitala plattformen Bingel. Nästa vecka börjar vi med arbetsscheman i svenska som vi kommer att jobba utifrån under flera pass i veckan. Arbetsschemat kommer delvis finnas i fler nivåer, beroende på hur långt man kommit i bokstavskännedom och läsning.

I  SO har vi påbörjat ett arbetsområde ”om mig själv”.  Eleverna har tränat på uppgifter om sig själva (födelsedag, efternamn, adress, mm). Vi fortsätter med det även nästa vecka. Tanken är att vi ska skapa en liten jag-bok. I NO har vi fortsatt lära oss om  allemansrätten och träd. Vi genomförde en lek/övning om allemansrätten, repeterade träd och trädens delar samt gick en kort promenad.

På skolans val diskuterade vi om hur man kan säga ifrån/stopp på bra sätt samt tittade på en film om ämnet. Eleverna har många kloka tankar och funderingar!

Teknikpasset bestod av att vi tittade på film och diskuterade  om vad teknik är för något. Vi gjorde en sorteringsövning ”teknik och inte teknik” i färggrupperna.

Nästa fredag är det dags för åk 1 att ha lektioner med naturpedagog Jenny. Vi kommer vara ute från ca kl. 8.45-12.40, med undantag för lunch. Det är därför viktigt att eleverna har med sig kläder efter väder och att det finns ombyte vid deras platser.

Trevlig helg!!

V.36

Tisdag:
*Idrott inne, ta med ombyteskläder och handduk.
* Eleverna får ny läsläxa + tillhörande skrivläxa, kapitel 2. Läxan är tisdag – tisdag.
Fredag:
Lektioner med naturpedagog, medtag kläder efter väder.

Kommande aktiviteter

9/9 Utedag med naturpedagog