Förskoleklass v 35

Denna vecka hade vi Ee som veckans bokstav. Vi har byggt Ee av naturmaterial, skrivit i våra häften och sett livet i bokstavslandet.

Vi har haft besök av en Naturpedagog och tillsammans med henne arbetat med småkryp. De fick titta på flera olika insekter i burkar som försiktigt skickades runt.  Lite speciellt var att insekterna låg i en kylväska och det fick eleverna lära sig att det var för att insekterna då inte behövde så mycket syre. De blev också lite slöa så att de inte skulle flyga runt i burken och skada sina vingar. Det var väldigt intressant och eleverna var helt uppslukade av ämnet. De fick fånga fjärilar och insekter med en håv.

På matten har vi arbetat med lika, olika och även sorterat.

På utedagen var eleverna sakletare och fick i uppdrag att på stigen till kungastolen hitta 10 olika saker som inte hörde till naturen och som placerats ut av oss i förväg. De fick memorera dessa och sedan tala om vad de kom ihåg. Vi har duktiga sakletare i klassen, bra minne har de också!

I måndags var det invigning av vår nya cykelväg och vi deltog genom att vi tog en härlig promenad dit och sedan fikade vi på goda bullar och dricka.

Eleverna sammanfattade själva veckan så här:

Letat småkryp, fångade fjärilar i en håv, vi tränade på att följa linjer i matte och svenska, vi hade idrott, vi har jobbat i mattehäftet, vi har lyssnat på en saga, vi har lekt godistrollet på idrotten.

Viktiga datum

14/9 studiedag, även fritids är stängt.

Ha en härlig helg

Hanna, Ann, Maria och Cissi

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.