Åk 2 v.35

Hej allesammans!

Veckan började med invigning av cykelvägen mellan Delary-Ryfors. Efter en promenad möttes vi av spelmän, politiker och de som arbetat med vägen. Kommunalrådet Gusten Mårtensson höll tal och sen fick några äldre elever cykla igenom invigningsbandet. Därefter blev det saft och bulle. På kvällen var det dags för föräldramöte, roligt att få träffa er och berätta hur vi arbetar med era barn i skolan.

Lite annat från veckan som gått:

I måndags började vi arbeta med vårt nya material ”Robin” som vi berättade om på föräldramötet. Eleverna fick höra första kapitlet ”En rymdraket” och arbeta i sin nya arbetsbok. Eleverna har fått besöka Bingel-ön och göra uppdrag som hör ihop med Robin.

Alla elever har lånat en bänkbok och en bok att läsa i hemma som läsläxa. Böckerna eleverna tar hem är lånade i Evelinas namn, så var extra försiktiga med dem 🙂 De har klistrat in läsläxe-uppdrag i en skrivbok som ska med till skolan varje fredag. Veckans uppdrag var att skriva bokens titel, författare och illustratör. Vi vill att de skriver i hela meningar t.ex Bokens titel är ……Författaren heter …… Framöver kommer läsläxan vara från fredag-fredag. Har de läst ut sin bok så tar de med den tillbaka och lånar en ny eller kanske ni har en bok hemma som de vill läsa. Varje vecka finns även ett skrivuppdrag.

Under mattepassen har eleverna klippt ut nya talkort och en tioram. De har repeterat addition, subtraktion och klockan i Bingel. Vi har även börjat på addition med tal mellan 11-20. Vår speciallärare Jessika har varit med oss på en mattelektion för att se på vilket sätt hon kan stötta vid behov.

Eleverna hade en rolig och lärorik dag ute tillsammans med en naturpedagog i torsdags. De fick håva efter småkryp, titta på dem i lupp, måla av bilder och känna på småkryp.

Tekniken handlade om Vilken teknik som är viktig i ett kök och vilken kan vi klara oss utan. Eleverna skrev ner vad de tyckte var viktigt och därefter påbörjade vi teknikcollage på bilden. Eleverna klippte och klistrade för glatta livet.

Veckan avslutades med EQ. Eleverna fick diskutera vad en bra kompis är. Sen sammanfattade vi alla kloka tankar i ett dokument, som framöver ska bli en tavla.

Trevlig helg!
Evelina, Sandra, Daniel och Helen

Att tänka på inför kommande vecka:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk

Fredag: Inlämning av läsläxan (ta med skrivboken)

Kommande aktiviteter

14/9 Studiedag, fritids stängt