Åk 1, v.36

Veckorna rullar på och vi har börjat komma in rätt bra i rutiner och skolarbete.

I svenskan har vi jobbat med bokstaven Ss på olika sätt och kommit igång med våra arbetsscheman. Vi har gjort övningen mina ord och dina ord där eleverna har skrivit på Ipad. I tisdags fick eleverna läsa upp sin läsläxa för mig och WOW vad imponerad jag blir av vad mycket de hade tränat hemma! Bra jobbat! 🙂 Till nästa tisdag är det kapitel 2 som ska läsas och tränas i läsebok och läxbok. Utöver högläsning vid fruktstunden har jag även läst andra texter som vi har textsamtal kring. Fokus vid dess tillfällen är att reflektera och fundera över innehållet, både på raderna och mellan raderna. Vi återberättar och sammanfattar tillsammans. Onsdagens lektioner gick stor del åt att göra LegiLexi-tester på Ipad (kartläggning av elevernas läsutveckling).

På matten har vi jobbat på i matteboken med fokus på antal, talraden samt jämföra antal. Vi har bland annat använt begrepp som fler än, färre än, flest, färst och lika många.

I SO har vi inte hunnit så mycket den här veckan, då vi behövde prioritera LegiLexi. Vi hann bara lite smått påbörja skapandet av en ”jag-bok”. Under engelskapasset tränade vi färgers namn genom sång och bingo.

I dag hade vi ett mycket spännande och uppskattat besök av naturpedagogen Jenny. Tyvärr var vädret inte på vår sida, så vi fick göra några aktiviteter inne som vi annars skulle ha gjort utomhus. Jenny började med att berätta om och visa några olika insekter hon hade med sig. Därefter fick eleverna titta på vackra bilder som de ritade av. Slutligen gick vi ut och samlade löv från olika träd samt fångade småkryp som vi tittade närmare på med hjälp av luppar.

Nästa torsdag är det skoljoggen för hela skolan, mer info kommer i ett separat blogginlägg. Jag vill även påminna om studiedagen på onsdag då både skola och fritids är stängt.

V.37

Tisdag:
*Idrott inne, ta med ombyteskläder och handduk.
*Läsläxa + lilla läxbok kapitel 2.
Onsdag:
Studiedag, skola och fritids stängt
Torsdag:
Skoljoggen
Fredag:
Utelektion, medtag kläder efter väder.

Kommande aktiviteter

14/9 Studiedag, fritids stängt